MŁODE GŁOWY w Multikinie to, zaplanowany na rok szkolny 2024/2025, ogólnopolski projekt edukacyjny, łączący tematy zdrowia psychicznego i filmu. Organizatorami przedsięwzięcia są: Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej, projekt MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym, który ma na celu normalizowanie sięgania po pomoc, rozwijanie u młodych ludzi poczucia sprawczości i wzmocnienie u nich poczucia własnej wartości oraz sieć Multikino. Projekt adresujemy do szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a jego celem jest zwrócenie uwagi na problemy, z którymi borykają się dzieci i młodzież, i dostarczenie im narzędzi do radzenia sobie z kryzysami.
Jeśli chcesz wziąć udział w projekcie, skontaktuj się z lokalnym Specjalistą ds. kluczowych klientów. Nasi eksperci ds. edukacji w Multikinach w całej Polsce już czekają na zgłoszenia!
W ramach MŁODYCH GŁÓW w Multikinie dla każdej z czterech grup wiekowych (1-3 klasa, 4-6 klasa, 7-8 klasa oraz szkoły średnie) proponujemy dwa filmy do wyboru w każdym półroczu. Pokazy filmowe będą poprzedzone wideoprelekcjami edukacyjnymi, przygotowanymi przez ekspertki projektu MŁODE GŁOWY z Unawezy i Zespół Edukacji Multikina. Towarzyszący uczniom nauczyciele otrzymają również scenariusze lekcji, które pomogą im przeprowadzić zajęcia tematyczne związane z seansami.
Filmy i materiały edukacyjne proponowane w ramach inicjatywy MŁODE GŁOWY w Multikinie to szansa, by włączyć tematykę zdrowia psychicznego do codziennej, szkolnej rzeczywistości oraz uwrażliwić młodych ludzi na ich własne potrzeby i emocje. Siłą projektu jest oddziaływanie wielkiego ekranu, który jak żadne inne medium angażuje uczniów w refleksję nad ważnymi aspektami ich życia.
Z okazji 80. Rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego zapraszamy Państwa także do udziału w projekcie BohaterON x MŁODE GŁOWY w Multikinie. Razem z ekspertami – historykami i psychologami – przygotowaliśmy wideoprelekcję edukacyjną na temat tego ważnego wydarzenia. W proponowanym przez nas materiale wypowiedzą się uczestnicy Powstania Warszawskiego, a także eksperci – m. in. dr Agnieszka Jankowiak-Maik (@babka od histy), Arkadiusz Pater (kanał CoZaHistoria) i psycholożka, Joanna Szulc.
Młodzież z klas VII-VIII i szkół średnich obejrzy filmy: „Powstanie Warszawskie” (rekomendowany zarówno młodszej, jak i starszej widowni) i „Kamienie na szaniec” (polecany raczej uczniom szkół średnich), a nauczyciele otrzymają scenariusze lekcji, podejmujące nie tylko tematy historyczne, ale także zagadnienia filmoznawcze i psychologiczne.
Aby zarezerwować termin seansu i uczcić pamięć o Powstaniu, skontaktuj się z lokalnym Specjalistą ds. kluczowych klientów.
Pełna lista proponowanych przez nas filmów znajduje się poniżej.
Filmy w projekcie MŁODE GŁOWY w Multikinie:
Dla klas I-III:
- „Smok Diplodok”
Znakomita animacja oparta na kultowych komiksach Tadeusza Baranowskiego to pochwała wyobraźni. Historia toczy się tu dwutorowo – poznajemy Autora, który staje wobec dylematu, czy podążać za własnymi pomysłami, czy realizować wolę swoich przełożonych. Druga część filmowej opowieści dotyczy z kolei pewnego sympatycznego smoka. Diplodok wraz z przyjaciółmi przemierzają niezliczone światy powstaje w wyobraźni swojego twórcy i rozwiązują kolejne zagadki. Film przekonuje, że dzieło jest potrzebne autorowi tak samo jak autor dziełu.
- „Nierozłączni”
Filmowy hit twórców „Toys Story”, to zabawna i ciepła animacja o sile więzi i odwadze bycia sobą. Perypetie bohaterów, kukiełki Dona i pluszowego DJ-a Piesio Psa, pokazują, jak ważne jest wsparcie lojalnych kompanów oraz dbałość o przyjaźń. Film podkreśla, że można znaleźć swoje miejsce w grupie, pozostając sobą – i że każdy z nas jest potrzebny. Zapraszamy na wyjątkową lekcję przyjaźni i samoakceptacji, podaną w humorystyczny i przystępny dla dzieci sposób.
Dla klas IV-VI:
- „Dancing Queen”
„Dancing Queen” to znakomity, wnikliwy obraz dorastania. To historia o dojrzewaniu do tego, by podejmować odpowiedzialne decyzje. By mierzyć się z presją grupy rówieśniczej. By bronić siebie. Dwunastoletnia Mina przypomina jeszcze dziecko, gotowe z radością i wiarą w sukces eksplorować nowe szlaki. Ma jednak również wiele cech nastolatki – boi się odrzucenia i zabiega o uznanie grupy. W toku historii bohaterka zmierzy się z lękiem o to, jak jest odbierany jej wygląd, otrze się o zaburzenia odżywania i znajdzie oparcie w dorosłych. „Dancing Queen” to opowieść, z którą utożsami się wielu nastolatków – gwarantująca poczucie bezpieczeństwa i niosąca pełne ulgi zapewnienie: jesteś wystarczający/-ca właśnie taki/-ka, jaki/-ka jesteś.
- „Cudowny chłopak”
Auggie, dziesięcioletni chłopiec z deformacjami twarzy, dotąd uczył się w domu, pod okiem mamy, ale teraz trafia do zwykłej szkoły. Marzy o tym, by koledzy traktowali go tak, jak siebie nawzajem. Niestety, jego wygląd przyciąga uwagę, a dla niektórych uczniów chłopiec staje się wręcz obiektem kpin. Wszystko zmienia się, gdy nowa uczennica, Summer, zauważa w Auggiem coś więcej niż tylko jego nietypowy wygląd. Życzliwy gest budzi w chłopcu siłę, potrzebną, by pokazać, że wyjątkowość kryje się głębiej niż w wyglądzie. Ta historia uczy, jak ważne są empatia i akceptacja.
Dla klas VII-VIII:
- „Georgie ma się dobrze”
Historia opowiada o niezwykle samodzielnej dwunastolatce oraz jej ojcu, który niespodziewanie pojawia się w życiu dziewczynki. Film porusza nie tylko problemy związane z dorastaniem, ale także trudne tematy, takie jak radzenie sobie z żałobą i skomplikowane relacje rodzinne. Georgie, która nauczyła się radzić sobie ze wszystkim sama, będzie potrzebowała czasu, by znaleźć w swoim życiu miejsce dla ojca. Mimo tego, że film podejmuje poważne kwestie, jest pełen ciepła i humoru. „Georgie ma się dobrze” to podana w przystępny sposób refleksja nad wytrwałością, asertywnością i siłą wyobraźni w trudnych chwilach.
- „Neneh: Gwiazda baletu”
Neneh to przebojowa dziewczynka, która zaskakuje – nie tylko młodych widzów – swoją odważną i bezkompromisową postawą. Bohaterka wytrwale dąży do realizacji marzenia, by zostać baletnicą. Jakim uprzedzeniom będzie musiała stawić czoła jako jedyna czarnoskóra uczennica szkoły baletowej? I czy niezłomność, samozaparcie i hart ducha wystarczą, by mogła zrealizować swoje aspiracje? Jedno jest pewne: seans będzie wspaniałym i motywującym przeżyciem, a jednocześnie pretekstem do rozmowy na ważne tematy – między innymi o relacjach w szkole, rasizmie i dyskryminacji.
Dla szkół średnich:
- „C’mon c’mon”
„C’mon C’mon” to poruszający i kameralny film, który zgłębia tematy rodzinnych więzi i dojrzewania emocjonalnego. Johnny, dziennikarz radiowy nawiązuje niespodziewaną więź z siostrzeńcem, kiedy na prośbę siostry podejmuje się opieki nad nim. Podczas wspólnej podróży po Stanach Zjednoczonych mężczyzna odkrywa, że odpowiedzialność i troska o dziecko mogą całkowicie zmienić jego życie. W czarno-białym, pełnym melancholii obrazie Millsa, poezja przypadkowych i nieprzypadkowych dźwięków oraz niespieszne dialogi tworzą intymną opowieść o miłości, słuchaniu i poszukiwaniu sensu w codzienności.
- „Blisko”
„Blisko” to subtelny i poruszający portret przyjaźni między dwoma chłopcami. Leo i Remi, którzy znają się od zawsze, muszą stawić czoła nowym wyzwaniom po rozpoczęciu nauki w nowej szkole. Ich czuła, pełna bliskości relacja budzi podejrzenia wśród rówieśników i staje się obiektem kpin. Gdy jeden z chłopców zaczyna się dystansować, dochodzi do tragicznych wydarzeń. „Blisko” to filmowa lekcja wrażliwości, która ukazuje, jak bardzo naszemu światu brakuje zrozumienia i empatii.
Filmy w projekcie BohaterON x MŁODE GŁOWY w Multikinie:
- „Powstanie Warszawskie”
„Powstanie Warszawskie” to pierwszy na świecie film fabularny zmontowany w całości z materiałów dokumentalnych, opowiadający historię Powstania Warszawskiego. Dwaj bracia, realizatorzy Powstańczych Kronik Filmowych, dokumentują życie cywilne stolicy, spełniając rozkazy Biura Informacji i Propagandy Armii Krajowej. Ich marzenie o sfilmowaniu „prawdziwej” wojny spełnia się, gdy dołączają do jednego z oddziałów powstańczych. W trakcie walk bohaterowie odkrywają przerażającą rzeczywistość wojny, której brutalność przekracza ich wyobrażenia. Zrozumieją, że ich misją jest udokumentowanie dramatycznych wydarzeń i ocalenie taśmy z materiałem filmowym.
- „Kamienie na szaniec”
„Kamienie na szaniec” to poruszający film oparty na książce Aleksandra Kamińskiego pod tym samym tytułem. Opowieść dotyczy młodych przyjaciół - Alka, Zośki i Rudego, którzy dorastają w czasach II wojny światowej. Harcerze i maturzyści z warszawskiego liceum, wychowani w patriotycznych domach, stają przed trudnym wyborem: przetrwać za wszelką cenę czy walczyć o wolną Polskę? Chłopcy, kierując się harcerskimi ideałami, decydują się na wielkie ryzyko i poświęcenie. Mimo codziennych starć ze śmiercią, żyją pełnią życia, walcząc z honorem i oddaniem. Ich historia to wielka lekcja przyjaźni, honoru i miłości do Ojczyzny.
Zgłoszenia do udziału w obu projektach przyjmują nasi Specjaliści ds. kluczowych klientów. Zapraszamy!