Zamknij
BALET BOLSZOJ
Balet
8,86

Średnia ocena

Balet

Balet Bolszoj

Przez ponad dwa wieki istnienia zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj (Państwowego Akademickiego Wielkiego Teatru Rosji) wyrobił sobie markę nie tylko wśród wielbicieli sztuki tańca. Widzowie na całym świecie wiedzą, że Bolszoj oznacza najwyższą jakość, mistrzostwo techniczne i niespotykane piękno baletu i opery. Teatr Bolszoj rzadko występuje poza siedzibą, dlatego coroczny cykl transmisji i retransmisji najpiękniejszych przedstawień baletowych z Moskwy stał się prawdziwą gratką dla widowni całego świata. Sezon 2018–19 cyklu „Bolshoi Ballet Live” rozpocznie transmisja Sylfidy – pierwszego baletu romantycznego, dzięki któremu na tanecznej scenie zaczęły królować eteryczne zjawy i wróżki, a tancerki tańczyć na czubkach palców. Sylfidę obejrzymy w choreografii Auguste’a Bournonville’a w opracowaniu Johana Kobborga.

Pełny opis

Jak zwykle wśród siedmiu prezentowanych tytułów zobaczymy inscenizacje wielkich XIX-wiecznych baletów klasycznych, z których słynie Teatr Bolszoj i którymi słusznie się szczyci. Będą to: orientalna Bajadera ze słynną sceną Cieni, Śpiąca królewna w niezwykle efektownej i bogatej wizualnie inscenizacji, przywodzącej na myśl czasy carskiej Rosji, i oczywiście świąteczny Dziadek do orzechów, tym razem na żywo i w nowej obsadzie. Wszystkie trzy balety obejrzymy w choreograficznych opracowaniach Jurija Grigorowicza, długoletniego dyrektora zespołu baletowego Teatru Bolszoj. Powtórzony zostanie także brawurowy i pełen temperamentu Don Kichot z Jekateriną Krysanową i Siemionem Czudinem w rolach głównych.

Dwudzieste stulecie reprezentować będzie transmitowany rok temu balet Złoty Wiek Jurija Grigorowicza ze znakomitą muzyką Dmitrija Szostakowicza. Osadzony w gangsterskim środowisku balet, mający początkowo wymowę antyburżuazyjną, dziś przyciąga przede wszystkim świetnymi scenami zbiorowymi w tytułowym nocnym lokalu i wyśmienitymi duetami głównych bohaterów.

Sezon zakończy wieczór baletowy, na który złożą się dwa jednoaktowe dzieła: Carmen-Suita i Pietruszka. Pierwszy tytuł wieczoru to spektakl powstały dzięki determinacji Mai Plisieckiej, legendarnej rosyjskiej primabaleriny, która szukała dla siebie nowego repertuaru. Sama opracowała libretto, niemal zmusiła męża, kompozytora Rodiona Szczedrina, do ułożenia na nowo i zinstrumentowania suity z muzyki do opery Bizeta pod tym samym tytułem, a wreszcie znalazła świetnego choreografa – Kubańczyka Alberta Alonso. Do dziś Carmen-Suita zadziwia nowoczesnością i awangardową formą. Zobaczymy także nową wersję słynnego baletu Pietruszka Igora Strawińskiego, który nazywany jest portretem rosyjskiej duszy. Dzieło opowiada o kukiełce Pietruszce, czyli Piotrusiu, bohaterze tradycyjnego rosyjskiego teatru jarmarcznego, który miast zabawiać ludzi na rozkaz swego pana – Czarownika, cierpi, buntuje się, kocha i walczy. Pietruszkę dla Teatru Bolszoj zrealizuje rumuński choreograf Edward Clug.

Ukryj opis

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Pokaż wszystkie seanse
35

Głosów

8,86

Średnia ocena

Oceń film

Mkarta logo Uczniu, Studencie!
Z M!Kartą za bilet płacisz tylko 14,90 zł

Zamknij

Z M!Kartą uczniowie i studenci z ważną legitką płacą jedynie 14,90 zł!

  • Od poniedziałku do czwartku bilety za 14,90 zł przy dowolnej metodzie płatności
  • Z BLIKIEM posiadacze M!Karty kupują bilety online w tygodniu i przez cały weekend za 14,90 zł.
  • Zestaw Oscar (średni popcorn i napój) masz za 14,90 zł przez cały tydzień

Dodaj M!Kartę podczas kupowania biletów online.
M!Karta kosztuje 14,90 zł i jest to opłata jednorazowa na cały rok.

Balet - najbliższe transmisje:
Balet Bolszoj: Sylfida LIVE

Balet Bolszoj 130 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Sylfida – ulotna mieszkanka leśnych ostępów – stała się bohaterką pierwszego romantycznego baletu, wystawionego w 1832 roku w Paryżu przez Filippo Taglioniego. Bardzo szybko zdobyła serca publiczności i otworzyła drzwi do ukształtowania baletu klasycznego w formie, jaką znamy do dziś. Swoją wersję tanecznej opowieści o Sylfidzie zakochanej w człowieku w 1839 wystawił duński baletmistrz August Bournonville, wzbogacają czysty, wdzięczny taniec technicznymi popisami, także w wykonaniu tancerza wcielającego się w postać Jamesa.

Balet Bolszoj: Don Kichot

Balet Bolszoj 180 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Widzowie kochają baletowe komedie, a najbardziej „Don Kichota”. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Kitri, córka oberżysty, kocha z wzajemnością biednego cyrulika Basilia, ale ojciec chce ją wydać za bogatego szlachcica. Na szczęście sprytny Basilio i rezolutna Kitri z pomocą błędnego rycerza Don Kichota oraz jego giermka Sancho Pansy wywiodą ojca dziewczyny w pole i otrzymają rodzicielskie błogosławieństwo.

0 Głosów
0 Średnia ocena

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Choć prapremiera dzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego.

Balet Bolszoj: Bajadera LIVE

Balet Bolszoj 210 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Tragiczna historia miłości świątynnej tancerki Nikiji i wojownika Solora to, obok słynnego „Jeziora łabędziego”, jedno z najwspanialszych dzieł baletu klasycznego w jego najdoskonalszej XIX-wiecznej eklektycznej formie. Marius Petipa, który stworzył pierwszą wersję choreograficzną „Bajadery”, we wszystkich swoich baletach na piedestale stawiał kobietę – primabalerinę z jej tanecznym popisem.

0 Głosów
0 Średnia ocena

W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Choć prapremiera dzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego.

Balet Bolszoj: Śpiąca królewna

Balet Bolszoj 180 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Baletowa wersja baśni Charles’a Perraulta o księżniczce Aurorze, która zasnęła na sto lat, ukłuwszy się podczas swoich szesnastych urodzin w palec zaczarowanym przez złą wróżkę wrzecionem, to klasyk nad klasykami. Spektakl nie tylko opowiada historię śpiącej królewny, ale jest przede wszystkim pełnym uroku, barw i tanecznej wirtuozerii baletowym koncertem, wymagającym zaangażowania olbrzymiego zespołu, w tym uczniów szkoły baletowej, a także kilkudziesięciu solistów.

Balet Bolszoj: Złoty wiek

Balet Bolszoj 150 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Dzieło genialnego rosyjskiego symfonika, jednego z najwybitniejszych kompozytorów XX wieku – Dmitrija Szostakowicza. Jego pierwszy balet, „Złoty Wiek”, był w latach 30. ub. wieku przedmiotem ostrej krytyki, w końcu cenzura doprowadziła do zdjęcia go z afisza. Autor chciał pokazać w krzywym zwierciadle dwa światy: komunistyczny i kapitalistyczny.

0 Głosów
0 Średnia ocena

„Zawsze pragnęłam zatańczyć Carmen” – pisała we wspomnieniach Maja Plisiecka, genialna primabalerina Teatru Bolszoj. Tancerka sama więc napisała libretto, niemal zmusiła męża, Rodiona Szczedrina, do stworzenia na bazie muzyki Bizeta z opery pod tym samym tytułem, na nowo zinstrumentowanej suity. Na koniec znalazła idealnego choreografa – Kubańczyka Alberta Alonso, który akurat gościł w Moskwie ze swoim zespołem.