Newsy

„Kos”. O Kościuszce w stylu Tarantino

Film Pawła Maślony zebrał niemal wszystkie najważniejsze nagrody na tegorocznym Festiwalu w Gdyni, w drodze do tytułu najlepszego polskiego filmu pokonując samych „Chłopów”. To polskie kino historyczne, na jakie od dawna czekaliśmy: świeże, zabawne, pozbawione zadęcia. Takie, które ma szansę przemówić do młodszego widza, ponieważ jest opowiedziane jego językiem.

Jacek Braciak, Robert Więckiewicz, Bartosz Bielenia, Agnieszka Grochowska – obsada jest równie imponująca, co sama forma filmu. „Kos” to opowieść o fikcyjnym epizodzie z życiorysu Tadeusza Kościuszki: bohater wojen o niepodległość Stanów Zjednoczonych powraca do ojczyzny, by zorganizować powstanie. Na miejscu orientuje się jednak, że część polskiej szlachty jest nieprzygotowana, a część bardzo chętnie sprzedałaby go zaborcom… W podróży do Krakowa czeka go wiele niebezpieczeństw. Losy Kościuszki niespodziewanie przetną się z losami Ignaca: niepiśmiennego chłopa pańszczyźnianego, który poszukuje kogoś, kto pomógłby mu odczytać pewien ważny dla niego testament. 

„Kos” jest porównywany do „Nienawistnej ósemki” i „Django”. Może przypominać także polskich „Niebezpiecznych dżentelmenów” sprzed kilku miesięcy. Zrealizowana z rozmachem, błyskotliwa produkcja z muzyką Mikołaja Trzaski udowadnia, że o minionych wydarzeniach można opowiadać w nowoczesny sposób, a polskie kino historyczne może być jednocześnie kinem artystycznym i autorskim. „Kosa” ogląda się jak najlepszy western.

Ciekawe edukacyjnie tematy „Kosa”:
  Świeże spojrzenie na polską historię. Krytyka nadużyć polskiej szlachty, trudna sytuacja chłopstwa na ziemiach Polski, przemoc zaborczych mocarstw, krwawe starcia – końcówka XVIII wieku to wyjątkowo mroczny okres rodzimej historii, a przecież refleksja twórców na temat naszych narodowych wad i problemów wydaje się tak aktualna. Wątki ludowe i konflikty klasowe epoki bardzo silnie wybrzmiewają w filmie: zwłaszcza los chłopów został przedstawiony wyjątkowo sugestywnie. 
  Postępowe poglądy Tadeusza Kościuszki. Polski i amerykański bohater narodowy był zdecydowanym orędownikiem wyzwolenia chłopów i przeciwnikiem wszelkich form niewolnictwa. „Kos” pokazuje go właśnie od tej strony: jako innowatora, wybitną jednostkę wyprzedzającą swoją epokę. To portret postaci, który ma realną szansę rozbudzić zainteresowanie jego życiorysem, uczynić pomnikowego bohatera bardziej ludzkim. 
  Postmodernizm w sztuce. Mieszanie estetyk, ironia i trawestowanie konwencji – „Kos” będzie świetnym wprowadzeniem do mniej konwencjonalnych narracji.

Pobierz ZA DARMO broszurę ze scenariuszami lekcji do filmu dla szkół ponadpodstawowych [PDF]

Seans filmu „KOS” dostępny jest z edukacyjną wideoprelekcją dla grup szkolnych. W celu zamówienia projekcji skontaktuj się ze swoim specjalistą ds. kluczowych klientów.