Zamknij
COMÉDIE-FRANÇAISE
Comédie-Française: Mizantrop
Premiera
21 mar 2017
Czas trwania
180 minut
Pełny opis

Comédie-Française: Mizantrop

Comédie-Française Teatry 180 minut

Multikino i Instytut Francuski w Polsce, w ramach cyklu „Comédie-Française w Multikinie”, zapraszają 21 marca 2017 o godzinie 19:00 na retransmisje sztuki „Mizantrop”, która została zarejestrowana 9 lutego 2017 roku w Paryżu.

Pełny opis

Jedną z najważniejszych sztuk francuskiej dramaturgii, „Mizantropa” Moliera zobaczymy w reżyserii Clémenta Hervieu-Légera, aktora i reżysera młodego pokolenia. To jedna z najlepszych sztuk ojca francuskiej komedii, wieloznaczna i niepoddająca się jednej interpretacji. Spośród komedii Moliera wyróżnia ją szlachetność głównego bohatera Alcesta, którego trzeźwe, cyniczne spojrzenie obnaża śmieszności otoczenia.

„Kiedy zdecydowałem, że będę reżyserował »Mizantropa«, zadałem sobie pytanie: po co wystawia się klasykę? Dlaczego to jest tak ważne dla mnie? Myślę, że osobą, która najlepiej i bardzo zwięźle odpowiedziała na to pytanie, jest Antoine Vitez: »Ponieważ jest niezbędna dla utrzymania pamięci społeczeństwa«”. Dla Moliera rok 1665 – rok, w którym został napisany „Mizantrop” – był rokiem zdrady: to wtedy Racine dał swą tragedię „Aleksander Wielki” do wystawienia trupie Hôtel de Bourgogne, po niepowodzeniu swojego pierwszego dzieła zaprezentowanego przez trupę Moliera w Théâtre du Palais-Royal. Czy można zauważyć wątki autobiograficzne w czarnym humorze Alcesta, który wydaje się z powodu jednej osoby nienawidzić cały świat? Clément Hervieu-Léger, aktor stałego zespołu Comédie-Française, bada charakter zrzędliwego bohatera i jego walkę przeciw zmęczeniu samym sobą i samotnością.

Osiem osób, które tworzą ten mikrokosmos społeczny, umieszczone są w otwartej przestrzeni, na zewnątrz rezydencji, zamiast w przytulnym salonie. Mobilna przestrzeń ma być metaforą zmienności rzeczywistości wokół nas. Reżyser twierdzi: „Teatr żyje i rozwija się, karmi się dokonaniami poprzednich wieków, ale zwraca się w stronę nadchodzącego stulecia. Należę do zespołu teatru repertuarowego i myślę, że bez świeżego podejścia do dzieł klasycznych taki teatr nie ma racji bytu”.

Ukryj opis

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Pokaż wszystkie seanse
2

Głosów

9

Średnia ocena

Oceń film

110 osób chce zobaczyć
o teatrze
Comédie-Française (Komedia Francuska) bywa także nazywana czasem Domem Moliera, bo jej istnienie i tradycje sięgają czasów wielkiego dramatopisarza. Jest to również jeden z najbardziej prestiżowych teatrów na świecie. Najstarsza scena francuska powstała w 1680 roku na mocy dekretu króla Ludwika XIV, który połączył dawny zespół Moliera z zespołem Hôtel de Bourgogne. Od 1799 roku do dziś teatr ma siedzibę w Théâtre des Variétés-Amusantes, w przepięknej Salle Richelieu, będącym częścią kompleksu pałacowego Palais-Royal w samym centrum Paryża.
 
Komedia Francuska była pierwszym w Europie teatrem narodowym, czyli grającym przedstawienia w języku narodowym, a nie w językach oryginału. Stała się pierwowzorem takiej działalności artystycznej dla innych krajów, w których także zaczęły powstawać sceny narodowe.
 
Niezwykła jest także historia i organizacja pracy tego teatru. Jego statut, obowiązujący aż do dzisiaj, został zatwierdzony w 1812 roku przez cesarza Napoleona. Comédie-Française działa jako spółka aktorów, którzy posiadają udział w zyskach, a także, poprzez swoich reprezentantów, wraz z dyrektorem zarządzają teatrem. Sami aktorzy Komedii Francuskiej dzielą się na trzy grupy. „Pensionaires” to artyści gościnni, którzy jednak są zatrudnieni na etat, ale nie mają prawa głosu w sprawach teatru. Druga grupa – „sociétaires” (stowarzyszeni) – to aktorzy, którzy są mianowani dożywotnio Komediantami Francuskimi, pracujący jednocześnie na etacie i wystawiający swoich reprezentantów do rady współadministrującej teatrem. Emeryci lub dawni „sociétaires” tworzą „sociétaires honoraires” (zespół honorowych), którzy czasem jeszcze występują gościnnie na scenie i mianują dyrektora. Wszyscy aktorzy są... ponumerowani.
 
Mamy i my swój bardzo ważny polski akcent na tej prestiżowej scenie. Od 2013 roku jednym z „sociétaires honoraires” jest Andrzej Seweryn, który w Komedii Francuskiej występował od 1993 roku, a obecnie także reżyseruje. Polski aktor jest w tym zaszczytnym gronie trzecim w historii cudzoziemcem. Także Wojciech Pszoniak wielokrotnie występował na scenie Comédie-Française.
 
Narodowa scena Francji kultywuje tradycje teatru molierowskiego, skupionego na pięknej, doskonałej dykcji i wyrazistym geście. W tej szkole gry aktorskiej ważniejsze jest pokazywanie i przedstawianie treści i emocji, niż ich przeżywanie. Comédie-Française znana jest w związku z tym z niechęci do reżyserskiego i inscenizacyjnego eksperymentu w trosce o czystość, prostotę i piękno przekazu. W tym sezonie w ramach transmisji na żywo teatr zaplanował trzy tytuły. Nieśmiertelny dramat „Romeo i Julia” Williama Szekspira zobaczymy 13 października w reżyserii Érica Rufa, zastępcy dyrektora Komedii Francuskiej, związanego z tym teatrem od 1993 roku. Reżyser stara się pokazać, że w dramacie Szekspira chodzi o coś więcej, niż tylko o tragedię miłości młodych Romea i Julii i nienawiści bogatych rodów z Werony. Francuski przekład sztuki jest dziełem François-Victora Hugo, syna sławnego pisarza, Victora Hugo.
 
W lutym paryski teatr będzie transmitował jedną z najważniejszych sztuk francuskiej dramaturgii – „Mizantropa” Moliera w reżyserii Clémenta Hervieu-Légera, aktora i reżysera młodego pokolenia. To jedna z najlepszych sztuk ojca francuskiej komedii, wieloznaczna i niepoddajaca się jednej interpretacji. Spośród komedii Moliera wyróżnia ją szlachetność głównego bohatera Alcesta, którego trzeźwe spojrzenie obnaża śmieszności otoczenia.
 
Sezon zakończy transmisja dramatu Edmonda Rostanda „Cyrano de Bergerac”, w którym elementy komiczne mieszają się z tragicznymi, a śmiech ze łzami. To jeden z najbardziej charakterystycznych tekstów francuskiej komedii balansującej na granicy romansu, krotochwili i dramatu bohaterskiego, który reprezentuje poeta-zabijaka Cyrano z groteskowo dużym nosem, co nie pozwala mu wyznać swych uczuć pieknej kuzynce Roksanie. Reżyseruje Denis Podalydès, aktor i reżyser Comédie-Française, związany z tym teatrem od 1997 roku.
 
kina
Spektakle zobaczymy w następujących kinach sieci Multikino: Bydgoszcz, Gdańsk, Gdynia, Katowice, Kraków, Lublin, Łódź, Olsztyn, Poznań Stary Browar, Szczecin, Warszawa Ursynów, Warszawa Targówek, Warszawa Złote Tarasy, Wrocław Arkady Wrocławskie, Zabrze.
ceny
38 zł – normalny
32 zł – ulgowy (Studenci z ważną legitymacją, Seniorzy)
28 zł – bilet grupowy (dla grup zorganizowanych powyżej 15 os.)
25 zł – bilet szkolny (dla grup zorganizowanych powyżej 30 uczniów)
 
Bilety grupowe dla grup powyżej 15 osób do nabycia u specjalistów ds. rezerwacji grupowej w poszczególnych kinach (telefony kom. pon. – pt. 9.00-17.00).
 
informacje dodatkowe
Organizator: Multikino S.A.
Partner Strategiczny Teatrów z Comédie-Française w Multikinie: Instytut Francuski w Polsce
Dystrybutor Comédie-Française: Cikanek Film Sp. z o.o. / nazywowkinach.pl
Nośnik / Technologia: Odtworzenie w cyfrowym standardzie DCP, High Definition, Digital Dolby Surround, polskie napisy.
Patroni Teatrów w Multikinie: Aktivist, Magazyn Kulturalny, Teacher.pl, Infomusic.pl, Superstarsi.pl, TerazTeatr.pl, trojmiasto.pl, Mówią Na Mieście, Zwierz Popkulturalny oraz RMF Classic.
 
trójmiasto
Komentarze

Dodaj swój komentarz do Comédie-Française: Mizantrop

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.