Zamknij
OPERA
Opera
7,86

Średnia ocena

Opera

Opera

13. sezon cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” rozpocznie 6 października 2018 roku transmisja sztandarowego spektaklu Met – „Aïdy” Verdiego z Anną Netrebko w roli tytułowej. Znów będziemy mieli przyjemność zobaczyć i usłyszeć Piotra Beczałę, który zaśpiewa w nowej inscenizacji „Adriany Lecouvreur” Cilèi. Po raz pierwszy na wielkim ekranie zobaczymy Aleksandrę Kurzak, która wystąpi u boku swojego męża Roberta Alagny w „Carmen” Bizeta.

Pełny opis

Wśród dziesięciu spektakli, które Met przygotowała w kolejnym sezonie transmisji, znajdą się cztery nowe inscenizacje: „Samson i Dalila” Camille’a Saint-Saënsa, „Marnie” Nica Muhly’ego (grana w Stanach Zjednoczonych po raz pierwszy), „La traviata” Giuseppe Verdiego i „Adriana Lecouvreur” Francesca Cilèi. Widzowie transmisji na całym świecie po raz pierwszy będą mogli zobaczyć na wielkim ekranie XX-wieczne arcydzieło Francisa Poulenca – „Dialogi karmelitanek”. Powróci również w nowej obsadzie uwielbiana przez widzów inscenizacja „Carmen” Georges’a Bizeta, która od lat bije rekordy popularności. Latem będzie można oglądać retransmisje starannie wyselekcjonowanych przez Met przedstawień. W repertuarze pojawi się „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego (w obsadzie Renée Fleming i Dmitri Hvorostovsky), „Turandot” (Nina Stemme) i „Madame Butterfly” (Kristine Opolais) Giacoma Pucciniego oraz „Trubadur” Giuseppe Verdiego (Anna Netrebko i Dmitri Hvorostovsky). Premierowo będzie można zobaczyć też film dokumentalny „The Opera House” („Dom, w którym mieszka opera”) opowiadający historię powstania obecnej siedziby Met w Lincoln Center.

Podczas transmisji w sezonie 2018–19 znowu będziemy oglądać największe gwiazdy wokalistyki. Wystąpią między innymi: Anna Netrebko, Anita Rachvelishvili, Roberto Alagna, Elīna Garanča, Željko Lučić, Jonas Kaufmann, Eva-Maria Westbroek, Diana Damrau, Carlo Bosi, Maurizio Muraro, Pretty Yende, Christine Goerke, Karita Mattila, Javier Camarena i Isabel Leonard. Ponownie zobaczymy Piotra Beczałę, który tym razem zaśpiewa Maurizia – obiekt westchnień tytułowej bohaterki „Adriany Lecouvreur”.

Ukryj opis

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Pokaż wszystkie seanse
29

Głosów

7,86

Średnia ocena

Oceń film

Mkarta logo Uczniu, Studencie!
Z M!Kartą za bilet płacisz tylko 14,90 zł

Zamknij

Z M!Kartą uczniowie i studenci z ważną legitką płacą jedynie 14,90 zł!

  • Od poniedziałku do czwartku bilety za 14,90 zł przy dowolnej metodzie płatności
  • Z BLIKIEM posiadacze M!Karty kupują bilety online w tygodniu i przez cały weekend za 14,90 zł.
  • Zestaw Oscar (średni popcorn i napój) masz za 14,90 zł przez cały tydzień

Dodaj M!Kartę podczas kupowania biletów online.
M!Karta kosztuje 14,90 zł i jest to opłata jednorazowa na cały rok.

Opera - najbliższe transmisje:
0 Głosów
0 Średnia ocena

Nowy film wielokrotnie nagradzanej dokumentalistki Susan Froemke przedstawia niezwykły okres bogatej historii The Metropolitan Opera, a jednocześnie czas wielkich zmian w samym Nowym Jorku. Film wykorzystuje rzadko prezentowane materiały archiwalne, zdjęcia, wywiady i nagrania wyjątkowych wydarzeń i występów gwiazd na starej i nowej scenie Met.

Met Opera: Aida

Met Opera 246 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Spektakl transmitowany po raz trzeci. Monumentalna opera Giuseppe Verdiego opowiadająca tragiczną historię miłości z czasów faraonów nie mogła liczyć na piękniejszą oprawę niż ta przygotowana w Met przez Sonję Frisell. Zgodnie z XIX-wieczną tradycją spektakl dosłownie ocieka złotem i skrzy się kolorami bogatych dekoracji. Całość zrealizowana jest z rozmachem godnym faraonów, zwłaszcza scena słynnego marszu tryumfalnego.

Met Opera: Samson i Dalila

Met Opera Opera 214 minuty

0 Głosów
0 Średnia ocena

Biblijna opowieść o hebrajskim siłaczu Samsonie i filistyńskiej uwodzicielce Dalili inspirowała wielu twórców. Dzieło Camille’a Saint-Saënsa jest jej najbardziej znaną muzyczną interpretacją, a jednocześnie jedyną operą kompozytora, która regularnie pojawia się na scenach świata.

0 Głosów
0 Średnia ocena

Opowieści związane z gorączką złota kojarzą się raczej z filmem niż operą. Tymczasem w 1910 roku Giacomo Puccini skomponował dzieło, którego akcja osadzona jest w Kalifornii właśnie w tym okresie. Minnie, właścicielka saloonu, szeryf Jack Rance i poszukiwany bandyta Ramerrez, ukrywający się jako Dick Johnson, to postaci dramatu, w którym pojawiają się wszystkie westernowe atrybuty: dziewczyna na pędzącym koniu, broń, krople krwi kapiące z sufitu oraz rozstrzygająca o życiu i śmierci partia pokera.

Met Opera: Marnie

Met Opera 205 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Coraz częściej libretta nowych oper inspirowane są wielkimi dziełami filmowymi. Tak jest też w przypadku „Marnie”, opery amerykańskiego kompozytora i aranżera Nica Muhly’ego. Treść opiera się na thrillerze Alfreda Hitchcocka z 1964 roku, inspirowanym z kolei powieścią Winstona Grahama.

Met Opera: La Traviata

Met Opera 217 minut

5 Głosów
7,4 Średnia ocena

Choć jej wenecka prapremiera w 1853 roku była jedną z bardziej spektakularnych porażek w historii opery, dziś „La traviata” cieszy się ogromną popularnością. Verdi starał się złagodzić w swym dziele wydźwięk oryginału (powieści „Dama kameliowa” Aleksandra Dumasa syna), ale publiczność nie była w stanie znieść widoku kurtyzany jako postaci pozytywnej na scenie operowej oraz tego, że akcja rozgrywa się współcześnie.

Met Opera: Adriana Lecouvreur

Met Opera 243 minuty

0 Głosów
0 Średnia ocena

Kulisy teatru, intryga, miłość i postać historyczna wielkiej XVIII-wiecznej paryskiej aktorki Adrienne Lecouvreur to składniki idealnego libretta operowego. Gwiazda francuskiej sceny teatralnej rzeczywiście była nie tylko cenioną za naturalność i wdzięk aktorką, ale także kochanką marszałka Maurycego Saskiego, syna Augusta Mocnego.

Met Opera: Carmen

Met Opera 231 minut

5 Głosów
9,2 Średnia ocena

Spektakl transmitowany po raz trzeci. Ognista Cyganka Carmen sama wybiera sobie kochanków, a jej uroda i temperament nie pozwalają żadnemu mężczyźnie przejść obok niej obojętnie. Oficer Don José pomaga jej uciec z aresztu i przeżywa chwile szczęścia u jej boku, choć przez to staje się dezerterem i bandytą. Gdy zostaje w końcu odrzucony przez niestałą w uczuciach Carmen, zabija ją.

Met Opera: Córka pułku

Met Opera 185 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Rubasznie rozkoszna, lekka i zabawna opera komiczna Gaetana Donizettiego jest niestety rzadko wykonywana. Kompozytor postawił wykonawcom tak wysokie wymagania, że tylko nieliczni śpiewacy są w stanie zaśpiewać rolę Tonia. Dlaczego? W swej arii trwającej zaledwie trzy minuty artysta musi zaśpiewać aż 9 wysokich dźwięków ‘c’.

Met Opera: Walkiria

Met Opera 325 minut

0 Głosów
0 Średnia ocena

Wystawienie opery Richarda Wagnera to zawsze wielkie wydarzenie. Nie tyle z powodu ogromu jego wielogodzinnych dzieł, co przede wszystkim trudności wykonawczych, jakie postawił przed artystami. To dlatego na światowych scenach nie goszczą one na co dzień, a specjalna kategoria śpiewaków wagnerowskich jest wprost rozchwytywana. „Walkiria” – drugie ogniwo tetralogii „Pierścień Nibelunga” – opowiada o spotkaniu rozdzielonych bliźniąt: Zygmunta i Zeglindy.

0 Głosów
0 Średnia ocena

Długa droga wiodła od prawdziwego wydarzenia – skazania na śmierć karmelitanek z zakonu w Compiègne podczas Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789) – do prapremiery „Dialogów karmelitanek” w La Scali w 1957 roku. Najpierw ich losy opisała w powieści Gertrude von Le Fort. Potem historia zakonnic pojawiła się na scenie teatralnej w dramacie Georges’a Bernanosa. Sztuka przykuła uwagę Francisa Poulenca, który skomponował do niej intymną muzykę, nie wprowadzając prawie żadnych skrótów w tekście.

O cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD”
Jak to się zaczęło
Przedsięwzięcie „The Met: Live in HD” nawiązuje do bogatej, ponad 80-letniej tradycji słynnych transmisji radiowych spektakli tego nowojorskiego teatru. Pomysłodawcą cyklu jest obecny dyrektor generalny The Metropolitan Opera – Peter Gelb, od lat związany z branżą telewizyjną. 30 grudnia 2006 roku po raz pierwszy w historii popłynął w eter operowy obraz i dźwięk w formacie HD & DD Surround; pokazano „Zaczarowany flet” Mozarta. Spektakl obejrzało wtedy 30.000 widzów zgromadzonych w 150 salach na terenie USA. Sukces kasowy i frekwencyjny sprawił, że do projektu natychmiast przyłączyły się ośrodki z całego świata.
 
Naprawdę na żywo
Cyfrowy sygnał o wysokiej rozdzielczości dociera do adresata za pomocą satelity okołoziemskiego zaledwie z kilkusekundowym opóźnieniem. W Europie – mimo sześciogodzinnej różnicy czasu – przedstawienia można oglądać na żywo wieczorem, a to dlatego, że Met, jak nazywają swój teatr nowojorczycy, gra w soboty dwa spektakle: pierwszy wczesnym popołudniem, a drugi wieczorem. Transmitowany jest ten popołudniowy. Przed każdą transmisją odbywają się w trakcie wcześniejszych przedstawień dodatkowe próby kamerowe, aby podczas przekazu na żywo obraz z kilkunastu kamer był idealnie zsynchronizowany z wydarzeniami na scenie.

Liczby
Na cykl „The Met: Live in HD” sprzedano do tej pory ponad 20 milionów biletów. Transmisje nowojorskich spektakli oglądają widzowie 70 krajów świata zgromadzeni w ponad dwóch tysiącach sal kinowych, filharmonicznych i teatralnych. Do dziś zaprezentowano w ramach tego cyklu blisko 100 przedstawień – od klasyki po dzieła współczesne. Najpopularniejsze tytuły pokazywane są ponownie, jednak za każdym razem w innej obsadzie.

Teatr gwiazd
Nowojorska The Metropolitan Opera od początku swej działalności (1883) słynie nie tylko z występów doskonałych śpiewaków i dyrygentów, ale także z kreowania ich karier. Nic więc dziwnego, że każdy chce stanąć na jej scenie. O ten przywilej starali się najwięksi, z Marią Callas na czele. Od ponad 40 lat o muzyczny poziom Met dba charyzmatyczny James Levine, dyrygent, który poprowadził tu ponad 2.500 przedstawień. Od sezonu 2016–17 wpierać go będzie Yannick Nézet-Séguin.
 
Polacy w Met
Nasi najlepsi wokaliści – obecnie Mariusz Kwiecień, Piotr Beczała, Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński i Andrzej Dobber, a wcześniej Teresa Żylis-Gara, Małgorzata Walewska, Wiesław Ochman, Adam Didur, bracia Reszke czy wreszcie wyjątkowo ubóstwiana przez Amerykanów Marcelina Sembrich-Kochańska – występowali i wciąż występują na deskach tego teatru.
 
Podczas transmisji
Spektakle prezentowane są z polskimi napisami. Widzowie mają do dyspozycji również programy z obsadą i streszczeniem libretta pokazywanej opery. Podczas przerw w transmisji kamera zagląda za kulisy i na sale prób. Można też posłuchać wywiadów z artystami występującymi w przekazywanym na żywo przedstawieniu. Operatorzy śledzą także zmiany dekoracji, których dokonuje świetnie wyszkolona armia pracowników sceny – tego wszystkiego nie mogą zobaczyć widzowie zasiadający na widowni Met.