Newsy

To już coraz bliżej! Premiera filmu „Orlęta. Grodno '39”

1939 rok. Nastoletni Leon Rotman, żydowski chłopiec mieszkający w Grodnie, ma wiele marzeń i planów na przyszłość. Trenuje bieganie, chce wystąpić jako Zbyszko w szkolnej wersji „Krzyżaków”, dostać się do harcerstwa, a przede wszystkim – zdobyć serce koleżanki z klasy, Eweliny. Chociaż styka się z antysemityzmem i nie ma łatwej sytuacji rodzinnej (wychowuje się bez ojca, w domu się nie przelewa, starszy brat dołącza do prosowieckiej grupy komunistycznej), Leoś nie traci optymizmu i radości życia. Do czasu – kiedy we wrześniu Polskę atakują sowieci, Grodno staje się jednym z pierwszych celów ich najazdu…

Film „Orlęta. Grodno’ 39” przywraca pamięć o szerzej nieznanej tragedii Grodna. Opowiedzenie o tych trudnych wydarzeniach z perspektywy dziecka czyni całość jeszcze bardziej poruszającą, a do tego przystępną dla młodych odbiorców. Film wchodzi do kin na początku nowego roku szkolnego, a my już dzisiaj polecamy go uwadze nauczycieli.

Jakie są walory edukacyjne filmu „Orlęta. Grodno’ 39”?

- Przywrócenie pamięci o szerzej nieznanej tragedii.

- Rzetelne informacje o kampanii wrześniowej i początkach wojny.

- Rekonstrukcja stosunków społecznych i napięć etnicznych w II RP.

- Prezentacja elementów kultury żydowskiej.

- Krytyka antysemityzmu. Zachęta do otwartości, empatii i tolerancji.

- Wyraźna wymowa antywojenna.

- Lektura kontekstowa do książek Henryka Sienkiewicza (ważną rolę w fabule odgrywają „Krzyżacy”).

- Opowieść o dorastaniu: o pierwszych marzeniach, miłościach, przyjaźniach, o kształtowaniu osobowości.

- Zagadnienie tożsamości. Czym jest i dlaczego to złożony temat?

- Motyw zagłady, apokalipsy i śmierci.

- Motyw „straconego pokolenia” w kulturze polskiej.

Film „Orlęta. Grodno’ 39” w kinach już od 9 września w Multikinie/Cinema 3D.

Zachęcamy do pobrania materiałów edukacyjnych, w których znajduje się:

- Obszerny artykuł o walorach edukacyjnych filmu autorstwa krytyczki i edukatorki filmowej, Katarzyny Kebernik,

- Scenariusz na lekcję języka polskiego, traktujący seans filmu jako lekturę kontekstową do omówienia twórczości pokolenia Kolumbów, autorstwa edukatorki fimowej i kulturoznawczyni, Pauliny Kuleszy,

- Scenariusz na lekcję historii o wydarzeniach w Grodnie we wrześniu 1939 roku (w kontekście kampanii wrześniowej) autorstwa dr Marcina Pigulaka, historyka i filmoznawcy,

- Scenariusz na lekcję WOS-u, historii i godzinę wychowawczą, dotyczący zagadnienia wielokulturowości i antysemityzmu w międzywojennej Polsce (i wniosków, które możemy z nich wysnuć dzisiaj), autorska historyczki i edukatorki Agnieszki Jankowiak-Maik, znanej doskonale jako „Babka od histy”.

POBIERZ materiały [PDF]
Orlęta. Grodno 39

Orlęta. Grodno 39

Wojenny Od lat: 13 105 min

Więcej o filmie