1939 rok. Nastoletni Leon Rotman, żydowski chłopiec mieszkający w Grodnie, ma wiele marzeń i planów na przyszłość. Trenuje bieganie, chce wystąpić jako Zbyszko w szkolnej wersji „Krzyżaków”, dostać się do harcerstwa, a przede wszystkim – zdobyć serce koleżanki z klasy, Eweliny. Chociaż styka się z antysemityzmem i nie ma łatwej sytuacji rodzinnej (wychowuje się bez ojca, w domu się nie przelewa, starszy brat dołącza do prosowieckiej grupy komunistycznej), Leoś nie traci optymizmu i radości życia. Do czasu – kiedy we wrześniu Polskę atakują sowieci, Grodno staje się jednym z pierwszych celów ich najazdu…
Film „Orlęta. Grodno’ 39” przywraca pamięć o szerzej nieznanej tragedii Grodna. Opowiedzenie o tych trudnych wydarzeniach z perspektywy dziecka czyni całość jeszcze bardziej poruszającą, a do tego przystępną dla młodych odbiorców. Film wchodzi do kin na początku nowego roku szkolnego, a my już dzisiaj polecamy go uwadze nauczycieli.
Jakie są walory edukacyjne filmu „Orlęta. Grodno’ 39”?
- Przywrócenie pamięci o szerzej nieznanej tragedii.
- Rzetelne informacje o kampanii wrześniowej i początkach wojny.
- Rekonstrukcja stosunków społecznych i napięć etnicznych w II RP.
- Prezentacja elementów kultury żydowskiej.
- Krytyka antysemityzmu. Zachęta do otwartości, empatii i tolerancji.
- Wyraźna wymowa antywojenna.
- Lektura kontekstowa do książek Henryka Sienkiewicza (ważną rolę w fabule odgrywają „Krzyżacy”).
- Opowieść o dorastaniu: o pierwszych marzeniach, miłościach, przyjaźniach, o kształtowaniu osobowości.
- Zagadnienie tożsamości. Czym jest i dlaczego to złożony temat?
- Motyw zagłady, apokalipsy i śmierci.
- Motyw „straconego pokolenia” w kulturze polskiej.
Film „Orlęta. Grodno’ 39” w kinach już od 9 września w Multikinie/Cinema 3D.
Zachęcamy do pobrania materiałów edukacyjnych, w których znajduje się:
- Obszerny artykuł o walorach edukacyjnych filmu autorstwa krytyczki i edukatorki filmowej, Katarzyny Kebernik,
- Scenariusz na lekcję języka polskiego, traktujący seans filmu jako lekturę kontekstową do omówienia twórczości pokolenia Kolumbów, autorstwa edukatorki fimowej i kulturoznawczyni, Pauliny Kuleszy,
- Scenariusz na lekcję historii o wydarzeniach w Grodnie we wrześniu 1939 roku (w kontekście kampanii wrześniowej) autorstwa dr Marcina Pigulaka, historyka i filmoznawcy,
- Scenariusz na lekcję WOS-u, historii i godzinę wychowawczą, dotyczący zagadnienia wielokulturowości i antysemityzmu w międzywojennej Polsce (i wniosków, które możemy z nich wysnuć dzisiaj), autorska historyczki i edukatorki Agnieszki Jankowiak-Maik, znanej doskonale jako „Babka od histy”.
POBIERZ materiały [PDF]