Newsy

Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją… w kinie

Czy Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją oznacza, że 23.02 powinniśmy wyciągnąć jakiś ciężki oręż, wystawić działa, wziąć się z problemem za bary? Jaką bronią walczyć z chorobą, która tak podstępnie co roku zabija setki tysięcy ludzi, nie tylko z powodu samobójstw, które przychodzą do głowy jako pierwsze, ale również dlatego, że znacznie zwiększa ryzyko zgonu, m.in. z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego?

Choć od publikacji raportu Młode Głowy minął już prawie rok, jego dane wciąż szokują i smucą. Niemal co trzeci uczeń w polskiej szkole nie ma chęci do życia, czuje się samotny i ma podejrzenie depresji. Czterech na dziesięciu uczniów myślało o podjęciu próby samobójczej1 . Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją to dobry pretekst, żeby o depresji mówić otwarcie i choć to problem, którego skala przytłacza, warto podejmować każde działanie, które może pomóc osobom chorym, ale także tym, które są w grupie ryzyka. 

Profilaktyka, psychoedukacja, otwartość i empatia – to bardzo niepozorna broń, która jednak jest na wyciągnięcie naszych rąk. 

Recepta na film

Nie pierwszy już raz piszemy o terapeutycznej mocy filmu i zachęcamy do śmiałości w wykorzystywaniu go w psychoedukacji. Uczestnictwo w seansie filmowym – zwłaszcza w ciemnej, ograniczającej dopływ innych bodźców, sali kinowej – angażuje emocje, wzbudza refleksje, obojętność i ignorowanie problemów zastępuje zaangażowaniem i ciekawością.

Jak jednak dobrze dopasować film do tego, o czym chcemy rozmawiać z uczniami? Co zrobić, żeby filmowa terapia w kinie rzeczywiście wsparła nas w walce z problemem? Przede wszystkim warto wybrać tytuł, który spodoba się dzieciom i młodzieży. Film, który angażuje, wciąga, to film, który otwiera, staje się pretekstem do ważnych rozmów o tym, co nas dotyka osobiście. Oprócz atrakcyjności, kluczowy będzie oczywiście wydźwięk filmu, wartość jego fabuły, przekaz, który płynie od bohaterów, a także to, co zrobimy przed i po seansie – czyli rozmowa o problematyce, którą porusza. 

Poniżej prezentujemy naszą filmową receptę: pakiet edukacji psychologicznej Akademii Filmowej Multikina.

Kilka słów o filmach w Akademii:

- „Nasze magiczne Encanto” to opowieść dla najmłodszych (polecamy już przedszkolakom!), która uczy, że każdy człowiek jest inny i ma prawo na swój sposób korzystać z własnych zasobów. Pokazuje, jak ważna jest wrażliwość i empatia w relacji z najbliższymi. 

- „Munio: Strażnik Księżyca” zachęca do pracy nad sobą, podpowiada, jak wiele możemy czerpać ze współpracy i przyjaźni. 

- „Supa Modo” porusza bardzo trudny temat – choroby i śmierci bliskiej osoby, ale w sposób delikatny i pełen humoru, inspirując do tego, jak być bliżej ludzi, których kochamy – każdego dnia, jak celebrować tu i teraz, a także jak radzić sobie ze stratą. 

- Podobny temat odnajdziemy w „Siedem minut po północy” – przejmującej, wzruszającej historii 10-letniego Conora, który w nieoczywisty sposób, przechodząc różne etapy, radzi sobie z żałobą. 

- „To nie wypanda” pozostaje w kręgu opowieści o relacjach, ale tym razem biorąc na warsztat trudny dla młodego widza temat dojrzewania, poszukiwania swojej tożsamości i akceptacji. 

- „Mój piękny syn” i „Powrót Bena” to dwa tytuły dotyczące tego samego zagadnienia – uzależnienia i współuzależnienia, ale prezentujące je z nieco innych perspektyw. 

Szukasz filmu o jeszcze innej tematyce? Skontaktuj się z nami, a dopasujemy tytuł do tego, o czym chcesz za pomocą filmu porozmawiać z uczniami.

Jak jeszcze możemy pomóc?

- Z udziałem dwóch psycholożek przygotowaliśmy wideoprelekcję do tego pakietu filmowego – mówimy w niej m.in. o tym, jak rozpoznawać emocje u siebie i innych oraz jak radzić sobie z tymi, które są trudne.

- Do wybranych tytułów dysponujemy specjalnymi wideoprelekcjami, dopasowanymi do tematyki konkretnego filmu, np. wideoprelekcja dotycząca uzależnień przygotowana do „Powrotu Bena” i „Mojego pięknego syna”.

- Współpracujący z nami eksperci przygotowali autorskie scenariusze lekcji, dzięki którym będzie Ci łatwiej porozmawiać z uczniami po seansie: o ich odczuciach, refleksjach i problemach.

Problem depresji nie jest problemem wyłącznie uczniów. Zawód nauczyciela to jeden z tzw. zawodów pomocowych, które w szczególności narażone są na wypalenie zawodowe i depresję. Dlatego życzymy Ci nie tylko owocnych rozmów z podopiecznymi, ale także troski o samą/-ego siebie, uważności i wrażliwości na swoje potrzeby i uczucia, cierpliwości, samoakceptacji, wyrozumiałości względem swoich porażek i pełnego doceniania własnych sukcesów.

Chcesz w dzień walki z depresją zabrać uczniów do kina? Zadzwoń lub napisz, a nasz(a) specjalist(k)a zorganizuje seans dla Twojej grupy.


1Dębski M., Flis J. (2023). MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym. Raport z badania dotyczącego zdrowia psychicznego, poczucia własnej wartości i sprawczości wśród młodych ludzi w Polsce, Fundacja UNAWEZA, Warszawa.