Newsy

King: Mój przyjaciel lew – walory edukacyjne

Poczytaj o walorach edukacyjnych filmu

 

King: Mój przyjaciel lew

Inés czuje się czasem bardzo osamotniona. Nastolatka straciła niedawno ukochaną mamę, nie dogaduje się z własnym bratem, nie może znaleźć wspólnego języka z rówieśnikami. Pewnego dnia przez przypadek znajduje w swoim domu lwiątko. Szybko znajduje w nim najlepszego kompana i nadaje mu imię King. Okazuje się jednak, że zwierzę uciekło z lotniska i jest na celowniku specjalnych służb. King w asyście Inés, Alexa i ich zwariowanego dziadka Maxa wyrusza więc w pełną perypetii podróż do swojego prawdziwego domu. Czy bohaterom się zrealizować cel wyprawy? Ta przygodowa, pełna nieoczekiwanych zwrotów akcji opowieść będzie świetną bazą do przeprowadzenia intrygującej lekcji – dla nauczycieli przyrody, języka polskiego oraz wychowawców.

Zagadnienia edukacyjne, które poruszysz po seansie:

  • Przyjaźń między człowiekiem a dzikim zwierzęciem – czy jest możliwa? Główna bohaterka filmu, Inés, zaprzyjaźnia się z małym lwiątkiem. Po seansie zapytaj uczniów: czy taka sytuacja mogłaby mieć miejsce w rzeczywistości? Czy byłaby ona bezpieczna – zarówno dla człowieka, jak i zwierzęcia? Dlaczego tak ważne jest to, by dbać o równowagę między dziką naturą a udomowianiem nieoswojonych istot? Spróbuj poszukać odpowiedzi na te pytania wspólnie z podopiecznymi.
  • Dzikie, oswojone i udomowione. Jak zachowywać się wobec nieznanych zwierząt? Seans filmu „King: Mój przyjaciel lew” może skłonić także do rozmowy na temat oswajania i udomowiania dzikich gatunków. Na czym polega różnica między każdym z tych procesów? Dlaczego nie powinno oswajać się dzikich zwierząt? Jak powinien zachowywać się człowiek wobec nieoswojonych istot, by nie narazić na niebezpieczeństwo zarówno siebie, jak i zwierzęcia? Film może być ciekawą bazą do refleksji na temat dylematów etycznych w relacji człowiek -natura. W rozmowie z uczniami wspomnij przy okazji o niebezpieczeństwie, jakie może wiązać się z kontaktem z nieznanym zwierzęciem (przenoszenie chorób, ryzyko ataku).
  • Rezerwaty przyrody, parki narodowe, ogrody zoologiczne – dlaczego są potrzebne? Czym się od siebie różnią? Czy istnieją miejsca, gdzie przyroda funkcjonuje jeszcze bez ingerencji człowieka? Dlaczego tak ważne jest, by starać się zachować ekosystemy w nienaruszonym stanie? Czy Twoi uczniowie wiedzą, dlaczego tak ważną funkcję w kontekście ochrony przyrody pełnią rezerwaty, parki narodowe i ogrody zoologiczne? Sięgnij po materiały edukacyjne od dystrybutora filmu (pobierz je ZA DARMO na dole strony), by pomóc uczniom odpowiedzieć na te pytania.
  • Jak chronić dzikie gatunki przed wyginięciem? Seans filmu może skłonić także do refleksji nad tym, jak chronić przyrodę. Ile gatunków zwierząt zagrożonych wyginięciem znają Twoi uczniowie? Na czym polega ochrona gatunkowa? Dlaczego ważne jest to, by zakazać nielegalnych hodowli, wycinki lasów i przeciwdziałać przemytowi? Jakie codzienne kroki możemy podjąć, by zadbać o dobro Ziemi i jej mieszkańców?
  • Jak poradzić sobie ze stratą i trudnymi emocjami? Główna bohaterka filmu, Inés, zmaga się z trudnymi uczuciami po śmierci ukochanej mamy. Dziewczynka nie może porozumieć się nawet z własnym bratem, a na inicjowane przez niego próby kontaktu reaguje agresją. Po projekcji porozmawiaj z uczniami o tym, że złość często maskuje inne niewygodne emocje – np. strach, smutek, bezradność. Zachęć ich do otwartości w rozmawianiu o swoich uczuciach i poszukiwania wsparcia u najbliższych.
  • Zadbaj o więzi rodzinne. Inés dzięki przyjaźni z lwiątkiem powoli otwiera się na wartościowe relacje. Ostatecznie przekonuje się, jak wielkim źródłem wsparcia jest dla niej rodzina. W trakcie obfitującej w perypetie wyprawy, mającej na celu uratowanie zwierzęcia, bohaterka uświadamia sobie, że nawet w najtrudniejszych sytuacjach może liczyć na pomoc brata i dziadka. Nawiązując do fabuły filmu przypomnij uczniom o tym, dlaczego warto zadbać o dobre relacje rodzinne.
  • Cyberzagrożenia: jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych? Brat głównej bohaterki, Alex, poszukuje aprobaty i „lajków” w mediach społecznościowych. Zdarza mu się jednak czynić to bez namysłu i refleksji, wskutek czego ściąga niebezpieczeństwo na zaginione lwiątko. Po projekcji filmu porozmawiaj o tym, w jaki sposób rozważnie i odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych, tak, by nawet nieumyślnie nie wyrządzić nikomu nie krzywdy.
  • Motyw przyjaźni między człowiekiem a dzikim zwierzęciem w filmie i literaturze. Księga dżungli”, „Biały Kieł”, „Doktor Dolittle” – czy Twoi uczniowie mieli szansę poznać te historie ze srebrnego ekranu lub kart literatury? Projekcja filmu „King: Mój przyjaciel lew” przyniesie doskonałą okazję, by omówić inne dzieła, w których motyw przyjaźni między człowiekiem a dzikim zwierzęciem odgrywał kluczową rolę.
POBIERZ materiały edukacyjne [PDF]
King: Mój przyjaciel lew

King: Mój przyjaciel lew

Familijny Komedia Przygodowy Od lat: 6 100 min

Więcej o filmie