Twoi uczniowie zapewne kojarzą Mikołajka – rezolutnego ucznia podstawówki, bohatera serii poczytnych książek dla dzieci i wielu adaptacji filmowych powstałych na ich kanwie. Ale… co wiedzą na temat twórców tej postaci – Sempégo i Goscinny’ego? Więcej zarówno na temat psotnego francuskiego chłopca, jak i autorów, którzy powołali go do życia, opowie „Szczęście Mikołajka”. Ciekawy mariaż animacji z filmem biograficznym, charakterystyczna kreska przywołująca na myśl ilustracje Sempégo, a do tego historia będąca hołdem dla kreatywności i siły wyobraźni – ten tytuł ma szansę usatysfakcjonować nie tylko najmłodszych kinomanów. Dowiedz się, dlaczego to świetna propozycja na wspólne wyjście do kina z klasami 1-6.
Poznaj walory edukacyjne filmu „Szczęście Mikołajka”:
- Porozmawiajmy o…lekturze! Wybrane opowiadania o przygodach francuskiego ucznia są lekturą obowiązkową w czwartej klasie szkoły podstawowej. Seans „Szczęścia Mikołajka” może być fascynującym wprowadzeniem do omówienia utworu literackiego. Animacja pogłębi wiedzę uczniów na temat książkowej postaci, a także poszerzy ją o dodatkowe konteksty – związane m.in. z kulturą kraju, z którego pochodzi Mikołajek czy wpływem życiorysów twórców na charakter i dzieje bohatera.
- Czym jest adaptacja? Czy Twoi uczniowie znają to pojęcie? To jedno z zagadnień, które warto będzie podjąć po projekcji animacji. Jak przełożyć język rysunku, komiksu czy opowiadania na dzieło filmowe? Czy adaptacja może być twórcza, czy powinna wiernie wzorować się na wyjściowym materiale? Z jakich środków filmowego wyrazu korzystają twórcy, by przenieść literackie historie na ekran? „Szczęście Mikołajka” może być bazą do rozmowy, która pomoże Twoim podopiecznym lepiej zrozumieć mechanizmy zabiegu adaptacji. Przy okazji seans będzie intrygującym pretekstem do rozmowy na temat elementów dzieła filmowego.
- Kreatywne zawody: pisarz, ilustrator, animator… W trakcie seansu uczniowie będą mieli szansę bliżej poznać twórców postaci Mikołajka. Jak wyglądała codzienna praca René Goscinny’ego – pisarza i Jean-Jacques Sempégo – rysownika i ilustratora? Jakie wydarzenia inspirują ich do tego, by tworzyć? Jakie są najważniejsze atrybuty dziennikarza, pisarza, ilustratora, animatora? Na czym polega proces kreatywny w przypadku każdego z tych zawodów? To niejedyne pytania, jakie warto będzie zadać uczniom po projekcji. Kto wie, może oddziałujący na wyobraźnię seans rozbudzi i w Twoich podopiecznych chęć eksplorowania i rozwijania własnych twórczych talentów?
- Piękno francuskiej kultury. Akcja „Szczęścia Mikołajka” rozgrywa się w Paryżu. W filmie pojawia się wiele charakterystycznych i rozpoznawalnych punktów tego miasta. Wieża Eiffela, Łuk Triumfalny, katedra Notre-Dame – czy Twoi uczniowie znają najważniejsze budowle stolicy Francji? Co jeszcze wiedzą na temat francuskiej sztuki, języka, kultury? Seans animacji może być interesującym punktem wyjścia do przekazania informacji i ciekawostek na temat zabytków i dzieł, które można odnaleźć w mieście nad Sekwaną.
- Przyjaźń to prawdziwy skarb. Film „Szczęście Mikołajka” to także film o wyjątkowej przyjaźni – zarówno tej łączącej Mikołajka i jego szkolnych kompanów (czyli, m.in., Alcesta, Kleofasa, Ananiasza), jak i tej pomiędzy twórcami serii książek (czyli Sempé i Goscinny’m). Animacja udowodni Twoim uczniom, że budowanie wartościowych relacji z ludźmi o podobnych zainteresowaniach może przynieść piękne owoce. Istnienie niesfornego bohatera, który bawi kolejne pokolenia czytelników i widzów, zawdzięczamy bowiem właśnie wieloletniej przyjaźni pomiędzy pisarzem i ilustratorem. I właśnie o tej niesamowicie inspirującej współpracy dwóch bratnich dusz opowiada „Szczęście Mikołajka”.
POBIERZ darmowe scenariusze zajęć od dystrybutora filmu [PDF]
W celu dokonania rezerwacji dla grupy szkolnej proszę o bezpośredni kontakt z lokalnymi specjalistami ds. kluczowych klientów.
Paulina Kulesza