Czy Twoi uczniowie wiedzą, jaka kradzież wstrząsnęła Polską w czasie PRLu? Jeśli nie – to doskonały moment na wspólny klasowy seans, w trakcie którego młodzi widzowie dowiedzą się więcej na temat jednej z najbardziej tajemniczych spraw z czasów Polski Ludowej. „Święty” to dramat kryminalny inspirowany rabunkiem relikwiarza św. Wojciecha z katedry w Gnieźnie.
Seans rekomendujemy nauczycielom klas 7-8 i szkół ponadpodstawowych: polonistom, historykom, nauczycielom historii sztuki oraz historii i teraźniejszości. Dlaczego warto zobaczyć ten film z klasą w kinie? Podpowiadamy, że po projekcji uczniowie:
- …dowiedzą się więcej na temat historii kradzieży relikwiarza św. Wojciecha. Główny wątek w filmie inspirowany jest prawdziwą historią. W nocy z 19 na 20 marca 1986 trzech sprawców włamało się do katedry gnieźnieńskiej. Ukradli z budynku m.in. relikwiarz św. Wojciecha i inne bezcenne zabytki. Sprawa wstrząsnęła całą Polską. Jakie motywy stały za tym rabunkiem? W trakcie rozmowy z uczniami warto będzie przytoczyć słowa jednego z bohaterów, który wspomina, że katedra zawsze była sprawą polityczną. Warto będzie wspomnieć o istotnych wydarzeniach, które miały miejsce w tym budynku. Katedra była m.in. miejscem, z którego wyruszył św. Wojciech z misją chrystianizacji Prus, świątynią koronacyjną królów, siedzibą pierwszego w Polsce arcybiskupstwa.
Dlaczego sprawa kradzieży relikwiarza była tak ważnym wydarzeniem na tle rzeczywistości społeczno-politycznej ówczesnej dekady? To ciekawy pomysł na klasową dyskusję dla nauczycieli historii oraz historii i teraźniejszości.
- …zyskają informacje na temat działalności milicji, SB oraz stosunków między kościołem a komunistyczną władzą. Protesty po śmierci ks. Popiełuszki, sprzeciw wiernych wobec działań komunistycznej władzy – w jaki sposób ten wątek może łączyć się ze sprawą kradzieży relikwiarza? Dlaczego i za pomocą jakich środków władza próbowała wpłynąć na nastroje społeczne? Film będzie ciekawą bazą do omówienia tych zagadnień. Przy okazji warto będzie wspomnieć o działalności IV Departamentu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (jego przedstawicielem jest jeden z bohaterów „Świętego”).
- …poznają tajemnice drzwi gnieźnieńskich i legendy o św. Wojciechu. Temat poruszony w filmie będzie prawdziwą gratką dla nauczycieli historii sztuki, języka polskiego i WOK-u. Czy Twoi uczniowie znają treść „najstarszego polskiego komiksu” (bo tak określa się jeden z najsłynniejszych polskich zabytków)? Co wiedzą o św. Wojciechu oraz dotyczącej jego postaci legendzie, która została przedstawiona na drzwiach gnieźnieńskich? Seans filmu będzie doskonałym punktem wyjścia do rozmowy o postaci św. Wojciecha i jego historii. Warto będzie też wspólnie z uczniami spróbować odnaleźć analogie między legendą a wspomnianą fabułą.
- …przypomną sobie cechy opowieści detektywistycznej. Kolejny ciekawy temat, który warto będzie poruszyć po zajęciach. Jakie schematy charakterystyczne dla kina kryminalnego i/lub detektywistycznego możemy odnaleźć w filmie? W jaki sposób jest poprowadzona filmowa opowieść? Czy prowadzący śledztwo bohater, Andrzej Baran, wpisuje się w model postaci, jakie najczęściej możemy odnaleźć w tego typu historiach? Warto będzie rozwinąć ten temat na lekcji języka polskiego.
- …dowiedzą się, jak wyglądały relacje w czasach komunizmu. Brak zaufania, podejrzliwość, strach – „Święty” w interesujący sposób pokazuje także, jak aparat państwowy oddziaływał na więzi międzyludzkie. Jak funkcjonowali ludzie w rzeczywistości, w której nawet najbliższa osoba mogła złożyć donos? Film w ciekawy sposób odpowiada na to pytanie, pokazując, że sfera polityczna może wpływać na życie jednostki i jej prywatne relacje.
W celu dokonania rezerwacji dla grupy szkolnej proszę o kontakt z lokalnym specjalistą ds. kluczowych klientów.