„Shazam!” doczekał się równie udanej kontynuacji – film „Shazam! Gniew bogów” już od 17 marca w Multikinie! Czego możemy spodziewać po kolejnej części przygód lekko zwariowanego nastolatka, który po godzinach jest superbohaterem?
„Shazam! Gniew bogów” to wręcz wzorcowy przykład filmu dla młodzieży. Łączy w sobie:
- atrakcyjną formę i popularną tematykę;
- brak niestosownych scen i problematycznych wątków (np. krwi, seksu);
- portretowanie pozytywnych postaw i dobrych zachowań, brak treści demoralizujących;
- bohatera, z którym łatwo się utożsamić młodemu człowiekowi;
- niski próg wejścia – nie wymaga znajomości poprzedniej części, której fabuła zostaje przybliżona w początkowych scenach;
- liczne wątki atrakcyjne edukacyjnie i wychowawczo, które są podane w lekkiej i przystępnej formie, stanowiąc doskonały pretekst do rozwinięcia ich w dyskusji po obejrzeniu filmu.
Film jest propozycją dla klas 6-8 szkoły podstawowej i szkół średnich.
Zobacz zwiastun filmu „Shazam! Gniew bogów”:
Walory edukacyjne filmu „Shazam! Gniew bogów”:
- Syndrom impostera, czyli syndrom oszusta. Tak określamy poczucie, że nie zasługuje się na to, co się ma; że nie jest się dostatecznie dobrym, by spełniać określoną rolę. Z takimi rozterkami zmaga się czasem każdy – nawet Shazam, który jest przecież obdarzony supermocami. Film daje punkt wyjścia, by omówić takie zachowania jak: perfekcjonizm, narzucanie sobie zbyt dużych oczekiwań, brak wiary we własne siły. Wątpliwości, kompleksy i gorszy humor przydarzają się wszystkim – ale każdy może nauczyć się działać pomimo ich występowania.
- Dorastanie i dojrzewanie. Bardzo ciekawie i udanie przedstawiono to, że bohaterowie są starsi względem poprzedniej części. Mierzą się już z pierwszymi „dorosłymi” rozterkami – Mary chce zabezpieczyć swoją przyszłość, więc intensywnie się uczy, Billy niepokoi się o to, czy nadal będzie mógł mieszkać w rodzinie adopcyjnej po przekroczeniu osiemnastki, a Freddy po raz pierwszy w życiu się zakochuje. Młodzi bohaterowie odczuwają zatem lęk przed nieuchronnymi zmianami związanymi z dorastaniem, bliski każdemu nastolatkowi.
- Od Freddy’ego można nauczyć się dystansu do własnych słabości. Chłopiec nie pozwala, by niepełnosprawność definiowała całą jego osobę. Kieruje się podobną zasadą do Tyriona Lannistera – jeśli masz jakąś słabość, noś ją jak zbroję, nie wstydź się jej, a nikt nie będzie mógł użyć jej przeciwko tobie.
- Chowanie się za maską. „Wymyśliłem sobie, że jestem superbohaterem, żeby nikt nie widział, jaki jestem połamany” – tak mówi w pewnym momencie Freddy. Udawanie kogoś innego, lepszego. Ucieczka w rolę, maskę, chowanie się za strojem, przynależnością do grupy lub subkultury. Rozpaczliwe szukanie akceptacji i popełnianie licznych błędów w trakcie tego poszukiwania. To tematy doskonale znane każdej osobie pracującej z młodzieżą.
- Team work, czyli nawet superbohater potrzebuje zgranej ekipy! Z filmu wyraźnie płynie pochwała współdziałania i kooperacji, ale bez łopatologii i pompatycznych haseł. Shazam pomimo swoich supermocy jak każdy potrzebuje wsparcia, rady; dzięki rodzeństwu działa szybciej i efektywniej. Przede wszystkim jednak – dzięki niemu ma DLA KOGO działać, co daje mu motywację w chwilach zwątpienia. Każdy członek drużyny coś do niej wnosi.
- To drobne rzeczy czynią z ciebie bohatera: „najważniejsza rzecz w tobie to ty”. Przeciwstawienie się szkolnym prześladowcom w obronie nowej koleżanki, dobre słowo i pomocna dłoń – takie z pozoru drobne, ale wymagające wrażliwości i odwagi gesty wystarczą, by uczynić świat nieco lepszym. Wielkie czyny mogą być poza naszym zasięgiem, ale każdy może zachowywać się godnie i moralnie.
- Dobry lider. Na czym polega skuteczne przewodzenie grupie? Czy lider to zawsze ten najmądrzejszy, który o wszystkim decyduje sam? A może ważniejsze jest słuchanie innych i kooperacja? Jak uczniowie oceniają umiejętności liderskie głównego bohatera?
- Mitologia grecka! Główne przeciwniczki w „Shazamie!” to Hesperia i Kalipso, czyli córki tytana Atlasa. W fabule przewijają się greckie mity o Chaosie, tytanach, gigantach, potworach: minotaurze, cyklopie, mantykorze, harpii… W filmie pojawiają się mityczne zwierzęta, np. jednorożec i smok, które przez wieki występowały w rozmaitych legendach różnych krajów. Cały film jest bogaty w nawiązania kulturowe, które docenią nie tylko poloniści.
Skontaktuj się ze specjalistą ds. kluczowych klientów w celu rezerwacji seansu dla grupy.