Historia nauczycielką życia – głosi słynne powiedzenie Cycerona, powtarzane po dziś dzień przez pedagogów, polityków, socjologów. Czy znaczenie tej maksymy może zostać wzmocnione przez film? Kino historyczne nie boi się – w mniej lub bardziej zawoalowany sposób – nawiązywać do palących problemów współczesności.
Niektóre z dzieł z ostatnich lat przypominają o tym, że wybrane zjawiska społeczne są nie tyle znakiem naszych czasów, co kontynuacją – lub powtórką – wydarzeń, mających już miejsce w przeszłości. Intrygujący potencjał tkwi zwłaszcza w opowieściach, których nie miało wcześniej szansy poznać szerokie grono odbiorców. Związane były one bowiem z perspektywą społeczności marginalizowanych – dotychczas często pomijaną zarówno w szkolnych podręcznikach, jak i w mainstreamowym kinie. M.in. właśnie dlatego „Królowa wojownik” będzie ciekawą (i wartościową) propozycją na wyjście z klasą do kina.
Akcja filmu „Królowa wojownik” rozgrywa się w 1823 roku w królestwie afrykańskim Dahomeju (współczesne tereny Beninu). Grupa nieustraszonych wojowniczek z oddziału zbrojnego Agojie (plutonu wojskowego składającego się wyłącznie z kobiet) broni swojej ziemi przed atakiem sąsiedniego imperium Oyo. Na ich czele stoi nieustraszona generał Nanisca (Viola Davis). Jej nową adeptką jest krnąbrna, lecz utalentowana Nawi. Czy dzielnym kobietom uda się wspólnymi siłami ocalić królestwo? Warto przekonać się w trakcie seansu, który będzie cennym punktem wyjścia do dyskusji dla historyków, wychowawców i polonistów.
Poznaj walory edukacyjne filmu „Królowa wojownik”:
- Herstoria, czyli o dziejowej roli kobiet. „Królowa wojownik” to film oferujący spojrzenie na historyczne wydarzenia z perspektywy kobiet, które wywarły ogromny wpływ na dzieje królestwa. Tego typu perspektywa często była pomijana w historycznych narracjach, zdominowanych głównie przez męskich bohaterów. Film oddaje głos nieustraszonym wojowniczkom, pokazując, że cechy takie jak waleczność i odwaga czy zdolności przywódcze nie są wyłącznie domeną mężczyzn. Kobiety również odgrywały niebagatelną rolę w kształtowaniu historii. Seans filmu może wspierać poczucie sprawczości – zwłaszcza u Twoich uczennic.
- Kobiety mają moc. Film portretuje zdecydowane, silne i mądre postaci kobiece, z którymi będą mogły utożsamić się Twoje uczennice. „Królowa wojownik” pokazuje, że tradycyjnie przypisywanie płci żeńskiej cechy – takie jak uległość czy bierność – są w dużej mierze kulturowym wytworem. Kobiety mogą być stanowcze, waleczne, dzielnie bronić swoich praw i wyznawanych wartości. Seans filmu udowodni przy okazji młodym widzom, że hasło „girl power” można przypisywać nie tylko do wyłącznie współczesnych czasów.
- Zagadnienia kolonializmu i niewolnictwa. To także ważne wątki w „Królowej wojownik”. Zarówno królestwo Dahomej, jak i imperium Oyo mają swój udział w handlu niewolnikami. Każde z tych państw pojmuje jeńców w trakcie bitwy, a następnie sprzedaje ich w niewolę. Nanisca próbuje przekonać króla, żeby ten zrezygnował z tego procederu. Jakie są argumenty bohaterki? Warto będzie podjąć ten ważny temat z klasą po seansie. Film może być też wstępem do rozmowy na temat kolonializmu. Punktem wyjścia do dyskusji na ten temat może być obecny w „Królowej wojownik” wątek portugalskich handlarzy niewolnikami.
- Siostrzeństwo, przyjaźń, współdziałanie. „Królowa wojownik” pokazuje historię grupy kobiet, które solidarnie współdziałają. Nawet początkowo niezdyscyplinowana, zbuntowana Nawi, nie potrafiąca w pełni podporządkować się interesom grupy, przekonuje się z czasem, że prawdziwa siła tkwi we wspólnocie, wzajemnym wsparciu i zgranym działaniu. Seans „Królowej wojownik” będzie więc inspirującym przykładem prawdziwego teamworku.
- Warto podążać za głosem serca. Udowadnia to przykład tytułowej postaci. Nanisca w pewnym momencie podejmuje decyzję, by wbrew rozkazom króla udać się na terytorium wroga. Chce w ten sposób stawić czoła demonom własnej przeszłości, lecz – przede wszystkim – uratować Nawi. Jakie konsekwencje grożą bohaterce za ten czyn? Seans udowodni młodym widzom, że czasem warto zignorować społeczne nakazy,by pójść za głosem intuicji i doświadczenia.
W celu dokonania rezerwacji dla grupy szkolnej proszę o bezpośredni kontakt z lokalnymi Specjalistami ds. Kluczowych Klientów.
Paulina Kulesza