Akademia Filmowa to projekt edukacji z filmem skierowany do przedszkoli, szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Sięga po emocjonujące i mądre kino, by angażować uczniów w dyskusje na ważne tematy i wspierać nauczycieli w codziennych wyzwaniach dydaktycznych i wychowawczych.
Zagadnienia edukacyjne i materiały merytoryczne opracowane przez filmoznawców, metodyków, psychologów, badaczy kultury i nauczycieli stanowią wartościowe uzupełnienie szkolnych działań w zakresie wychowania do wartości. Sprzyjają atrakcyjnemu realizowaniu podstawy programowej różnych przedmiotów. Jako cenne źródło wiedzy o filmie – czy szerzej: o mediach – oswajają młodych odbiorców z różnorodnymi tekstami kultury.
Na Akademię Filmową składają się trzy komponenty:
- projekcja kilkunastominutowego filmu edukacyjnego, pełniącego funkcję wprowadzenia w wybraną przez opiekuna grupy tematykę,
- seans filmu starannie wyselekcjonowanego z uwzględnieniem grupy wiekowej odbiorców, atrakcyjności i walorów edukacyjnych,
- scenariusz lekcji udostępniany nauczycielowi, opracowany na podstawie konkretnego tytułu, pomagający omówić w klasie filmowe przesłanie.
Drogowskaz: wartości
Ta sprawdzona metoda pracy z uczniami w nowej odsłonie Akademii Filmowej pozostaje niezmienna. W tym roku obieramy jednak nowy kurs, z jeszcze większą precyzją kierując uczniów ku ważnym wartościom i godnym podziwu postawom.
Każdy z ośmiu zupełnie nowych proponowanych przez nas pakietów tematycznych wypełniony jest istotną dla ucznia wiedzą. Być może jednak jeszcze cenniejsze jest to, że każdy z nich opiera się na istotnej idei: poczuciu godności własnej i innych, empatii, otwartości, szacunku do tradycji i do przyrody, przedsiębiorczości, bezpieczeństwie.
Tam sięgaj, gdzie podstawa programowa nie sięga
Wierzymy, że film ma niepowtarzalną moc. Pozwala doznać nieznanych wcześniej przeżyć. Działa na uczucia, pogłębia wrażliwość i inspiruje. Podnosi na duchu. Zostaje w pamięci na długo. Rzetelnie omówiony – zachęca do korekty postaw i pracy nad sobą. I właśnie dlatego może mieć znaczący wkład w przygotowywanie uczniów do dorosłości – aktywnej, odpowiedzialnej, sprawczej i świadomej.
Sytuacja pandemii pokazała nam, na jak wiele kryzysów nie jesteśmy gotowi. Musieliśmy uczyć się odporności psychicznej, wzajemnego wsparcia, a nawet… zdrowych nawyków. Poszukiwać na nowo poczucia stabilności materialnej. Uwierzyć w dawno zapomniany truizm, że są sprawy, nad którymi nie mamy kontroli. Przewartościować życie i przeprosić się z ideami, dla których dotąd nie było czasu.
Podstawa programowa – choć zdaje się wszechmocna (a przy tym niemiłosierna) – nie przewiduje takich sytuacji; nie pomaga przygotować na nie uczniów. Chcielibyśmy, by nasze propozycje wypełniły tę lukę i otworzyły klasy i ich wychowawców na ważne rozmowy.
Naszą misję edukacji z filmem odzwierciedla zestaw 9 pakietów tematycznych:
1. EDUKACJA W WYCHOWANIU DO WARTOŚCI: Ku wzajemnemu zrozumieniu. Filmowe opowieści z morałem
- Paddington 2 (przedszkola, klasy 1-3)
- Mały Książę (klasy 1-3)
- Cudowny chłopak ( klasy 4-6)
- Green Book (szkoły średnie)
- pozycje dodatkowe: Szybcy i śnieżni, Miłość pisana Braillem
2. EDUKACJA POLONISTYCZNA: Nie tylko adaptacje. Film w nauczaniu języka polskiego
- Baśnie i bajki polskie (przedszkola)
- Kamienie na szaniec (klasy 7-8)
- Jeszcze dzień życia (szkoły średnie)
- Tajemniczy ogród (klasy 4-6)
- pozycje dodatkowe: Makbet, Zimna wojna, Paterson, Ennio
3. EDUKACJA PSYCHOLOGICZNA: Widz na kozetce. Filmoterapia wobec kryzysów społecznych, rodzinnych i wewnętrznych
- Munio: Strażnik Księżyca (klasy 1-3)
- Supa Modo (4-6)
- Siedem minut po północy (klasy 7-8)
- Mój piękny syn (szkoły średnie)
- pozycje dodatkowe: Cały świat Romy, Powrót Bena, Player One, Comedy Queen
4. EDUKACJA PATRIOTYCZNO-HISTORYCZNA: Poznać przeszłość – zrozumieć teraźniejszość. Filmowe spotkania z historią
- Baśnie i bajki polskie (przedszkola)
- Gdzie jest Anne Frank (klasy 4-8)
- Wszyscy za jednego ( klasy 4-8)
- Dywizjon 303. Historia prawdziwa (klasy 7-8)
- Kto napisze naszą historię (szkoły średnie)
- Legiony (szkoły średnie)
- pozycje dodatkowe: Kamerdyner,1917, Dunkierka, Aida, I młodzi pozostaną, Cudowny Chłopak. Biały Ptak
5. EDUKACJA ZDROWOTNA: Film na receptę. Kino w kształtowaniu zdrowych nawyków
- Mój przyjaciel Ufik (klasy 1-3)
- Za duży na bajki (klasy 4-6)
6. EDUKACJA EKOLOGICZNA: W trosce o przyszłość planety
- Jakub, Mimmi i gadające psy (klasy 1-3)
- Chłopiec z burzy ( klasy 4-6)
- Nasze miejsce na Ziemi (klasy 7-8)
- Kobieta idzie na wojnę (szkoły średnie)
- Wiki i jej sekret (klasy 7-8)
- pozycje dodatkowe: Szajbus i pingwiny, Duch śniegów, Serce dębu, Pokot
7. EDUKACJA EKONOMICZNA: Od kieszonkowego do pierwszej wypłaty. Filmowi przedsiębiorcy mentorami w oszczędzaniu i planowaniu
- Mały książę (klasy 1-3)
- Podróż na sto stóp (klasy 7-8)
- Bigger Than Us (klasy 7-8)
- McImperium (szkoły średnie)
- pozycje dodatkowe: Jobs, Jajko czy kura
8. EDUKACJA INFORMATYCZNA: Cyberbezpiecznie z kinem
- Nerve (klasy 7-8)
- Player One (szkoły średnie)
- Sala samobójców. Hejter (szkoły średnie)
9. WIEDZA O AUTYZMIE: Zrozumieć i zaakceptować cudzą – oraz swoją! – inność
- Życie animowane (szkoły średnie)
- Śubuk (szkoły średnie)