Newsy

Wszystkie twarze wojny. "1917" Sama Mendesa na polu edukacji filmowej

Zajęcia w kinie oraz materiały edukacyjne do pobrania

Kino – wehikuł magiczny. Określenie, stanowiące tytuł popularnej serii książkowej o perłach kina światowego, znajduje swoje zastosowanie również do filmu Sama Mendesa. Wchodzący 24 stycznia na ekrany Multikin „1917”, traktujące o perypetiach dwójki brytyjskich szeregowców czasów I wojny światowej, nie tylko stanowi przykład filmu docenianego za wartość artystyczną (dwa Złote Globy, dziesięć nominacji do Oscarów), lecz także wehikułu, pozwalającego zabrać uczniów w świat zagadnień historycznych, kulturowych i etycznych.

Minione stulecie jest wiekiem dwóch największych konfliktów w dziejach ludzkości. Chociaż druga wojna światowej ogromem tragedii przebiła nawet Wielką Wojnę (1914-1918), to mimo wszystko pozostaje ona w pamięci twórców filmowych jako obiekt dogłębnej refleksji. Dzieje się tak w przypadku „1917”, opowiadającego na gruncie kina historycznego i wojennego perypetie dwójki brytyjskich szeregowców, wysłanych przez sztab z misją ostrzeżenia dowództwa 1600-osobowego oddziału przed wrogą zasadzką. Dzięki temu kamera, towarzysząca Blake'owi i Schofieldowi w straceńczej wyprawie przez labirynty transzei, upiorną ziemię niczyją, skąpane w mroku podziemne schrony, opuszczone gospodarstwa oraz zrujnowane miasta, z maestrią kreśli przekrojowy obraz pól bitew Wielkiej Wojny, nie wyzbywając się jednak najważniejszego: humanistycznej refleksji nad istotą wojny.

Od Wielkiej Wojny do „Władcy Pierścieni” (lekcja multikinomedialna)

Taka strategia twórcza w naturalny sposób tworzy edukacyjny potencjał„1917”. W ramach specjalnej, dwudziestominutowej lekcji filmowej (wyświetlanej przed seansem w zastępstwie bloku reklamowego), prowadzący oraz zaproszeni do realizacji eksperci poruszają zagadnienia z pogranicza historii, języka polskiego, WOS-u, etyki i lekcji wychowawczej, które wzbogacą wiedzę uczniów o użyteczną faktografię, interesujące konteksty oraz liczne tropy i motywy kulturowe. Wierzymy, że okażą się wsparciem nie tylko podczas samego seansu, ale również w ramach codziennej realizacji podstawy programowej lub przygotowań do matury w poniższym zakresie:

  • „Wrócicie do domu, nim opadną liście”. Wielka Wojna 1914-1918 w perspektywie historycznej.
  • Trybik w machinie zagłady: o jednostce na polu bitew I wojny światowej.
  • Do broni, rekrucie! Pomiędzy poczuciem obowiązku a mechanizmami propagandy.
  • Przejawy solidarności, granice odpowiedzialności - moralny wymiar „1917”.
  • Od „Władcy Pierścieni” do „Szeregowca Ryana”. Motyw straceńczej misji w tekstach kultury.

Literackie i historyczne narracje o Wielkiej Wojnie (scenariusze lekcji)

Zdajemy sobie sprawę, że skuteczność zapamiętania przerabianego materiału wiąże się z koniecznością jego powtarzania. W związku z tym wsparciem dla nauczyciela w ugruntowywaniu wiedzy płynącej z seansu mogą się okazać scenariusze lekcji dedykowane zajęciom z języka polskiego i historii. Materiały, ilustrowane zróżnicowanym materiałem źródłowym (archiwalne zdjęcia z czasów Wielkiej Wojny, dzieła malarskie, kadry z filmu „1917”) oraz literackim („Na Zachodzie bez zmian” Remarque'a, „Rozdziobią nas kruki, wrony” Żeromskiego), opracowane zostały przez ekspertów Centrum Edukacji Obywatelskiej z myślą o klasach szkół ponadpodstawowych:

  • Pamięć o Wielkiej Wojnie – historia (opracowanie: Maria Pawlak)
  • Jak opowiadać o wojnie? – język polski (opracowanie: Katarzyna Muszyńska)

Akademia filmowa dla uczniów w oscarowym wydaniu

Na zakończenie warto pochylić się nad zasygnalizowaną we wstępie artystyczną jakością „1917”. Film w reżyserii twórcy „American Beauty” (pięć Oscarów, w tym za lepszy film i reżyserię) oraz bondowskiego „Skyfall” (dwa Oscary) już na etapie zapowiedzi jawił się jako ważna premiera w kalendarzu kinomanów. Ostateczny efekt, wzbogacony talentem kompozytorskim Thomasa Newmana oraz kunsztem operatorskim Rogera Deakinsa (całość składa się wyłącznie z dwóch ujęć kamery!), wyniósł seans „1917” na poziom doświadczenia audiowizualnego. Tym samym obraz Sama Mendesa stanowi doskonałą okazję do zapoznania uczniów z techniczną stroną kinematografii w ramach klasowych zajęć filmoznawczych lub spotkań szkolnego dyskusyjnego klubu filmowego.

Zapraszamy do pobrania i zapoznania się z materiałami edukacyjnymi umieszczonymi pod poniższym linkiem. W przypadku zainteresowania z Państwa strony szkolnym seansem „1917” zachęcamy do kontaktu ze specjalistą do spraw kluczowych klientów. Lekcje interaktywne (klasy VII-VIII szkoły podstawowej, szkoły ponadpodstawowe) odbywają się w cenie biletu szkolnego, bez dodatkowych opłat.

 

Marcin Pigulak

Materiały edukacyjne do pobrania:

1917

1917

Dramat Wojenny Od lat: 15 120 min

Więcej o filmie
Komentarze

Dodaj swój komentarz do Wszystkie twarze wojny. "1917" Sama Mendesa na polu edukacji filmowej

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.