Newsy

„Twarz anioła”: Wędrówka w zaświaty

Michael Winterbottom („Wonderland”) o popkulturowym fenomenie „pięknej morderczyni”.

Tym procesem żył cały świat. Amerykanka Amanda Knox, która przyjechała do Włoch na wymianę studencką i jej ówczesny chłopak Raffaele Sollecito zostali oskarżeni o zabójstwo brytyjskiej studentki Meredith Kercher w 2007 roku w Perugii. Włoskie media i opinia publiczna wydały wyrok na długo przed zakończeniem procesu, a amerykańscy dziennikarze zaciekle bronili swojej rodaczki. Prokurator dowodził, że Kercher zginęła w trakcie orgii seksualnej. Prasa komentowała każdą zmianę w ubiorze Knox i każdy jej gest na sali sądowej, doszukując się drugiego dna. Twarz młodej amerykańskiej dziewczyny widniała we wszystkich nagłówkach gazet i wszystkich wiadomościach telewizyjnych przez wiele mięsięcy. Najpierw oskarżeni  skazani zostali na wiele lat więzienia (w sumie spędzili w nim cztery), ostatecznie jednak, w tym roku, włoski sąd oczyścił ich z zarzutów. A jak było naprawdę? Michael Winterbottom ucieka od osądów i szumu medialnego, jaki powstał wokół procesu i zabójstwa, a na salę sądową zagląda bardzo rzadko. Uwypuklając w filmie zachowanie włoskich tabloidów przyłączyłby się do ich krucjaty, broniąc zaś Amerykankę stanąłby po drugiej stronie barykady.

Twórca „Genui. Włoskiego lata” centralną postacią dramatu uczynił reżysera Thomasa (Daniel Brühl), który przyjeżdża do Sieny (akcja filmu została do niej przeniesiona z uwagi na wrogie nastawienie mieszkańców Perugii wciąż złych na cyrk medialny, jaki urządzili dziennikarze), aby nakręcić film fabularny o Amandzie Knox (tutaj Jessice Fuller granej przez Genevieve Gaunt). W historię wprowadza go dziennikarka Simone Ford (Kate Beckinsale), która napisała książkę o oskarżonej (jej postać wzorowana jest na Barbie Latza Nadeau, autorce „Twarzy anioła”). Z początku to w niej Thomas widzi główną bohaterkę, nie wie jednak jak do tematu podejść. Miota się. Chce, by przekaz filmu był wiarygodny i sprawiedliwy, ale dochodzi do wniosku, że jest to zwyczajnie niemożliwe. W międzyczasie poznaje ponętną studentkę z Wielkiej Brytanii Melanie (modelka Cara Delevingne), dzięki której wkracza w nocne życie miasta. Thomas traci kontakt z rzeczywistością, dopada go twórcza niemoc. Za sprawą tajemniczego nauczyciela i blogera Edoardo (Valerio Mastandrea) sam przez chwilę próbuje znaleźć prawdziwego mordercę. „Śmierć to jedyne, co łączy ludzi, odkąd stracili wiarę. Ludzie mają na jej punkcie obsesję”, przekonuje Edoardo. Obsesję na punkcie śmierci zaczyna mieć także Thomas. Konstrukcję swojego filmu chce oprzeć na „Boskiej komedii” Dantego, i rozpoczyna wędrówkę w zaświaty.

„Twarz anioła”, reż. Michael Winterbottom, wyst. Daniel Brühl, Kate Beckinsale, Valerio Mastandrea, Cara Delevingne, Genevieve Gaunt, Sai Bennett, Peter Sullivan, Rosie Fellner        

Jerzy Wasowski

 

Twarz anioła

Twarz anioła

Dramat Od lat: 15 102 min

Więcej o filmie
Komentarze

Dodaj swój komentarz do „Twarz anioła”: Wędrówka w zaświaty

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.