Newsy

Ranking filmów Wojciecha Smarzowskiego

Najważniejszy polski reżyser ostatnich lat powraca z filmem, o którym przez ostatnie tygodnie mówili wszyscy. Tyle że u niego to norma.

Bo i trudno znaleźć drugiego takiego twórcę, który z podobną wnikliwością opisywałby patologie, trapiące nasz kraj, zarówno lata temu, jak i dziś. Być może wielu z was zna całą filmografię Smarzowskiego na pamięć, ale jeśli są i tacy widzowie, dla których „Kler” będzie pierwszym przystankiem w poznawaniu jego twórczości - poniżej krótki przewodnik.

1. „Wesele” (2004)

Treść: Wiesław Wojnar, jeden z najbogatszych mieszkańców małego miasteczka, urządza wesele swojemu synowi. Podczas imprezy wszystkie przygotowania nagle zaczynają się walić…

Dla kogo? Satyra na znane przysłowie „zastaw się, a postaw się”, obnażająca tendencje Polaków do życia na pokaz. Całość w mocno kabaretowym tonie - przede wszystkim dla tych, którzy lubią tego typu poczucie humoru.

2. „Dom zły” (2009)

Treść: polska prowincja lat 80. Do domu Dziabasów na kolację zakrapianą alkoholem trafia niejaki Środoń, zootechnik. Całość kończy się tragicznie.

Dla kogo? Na pewno nie dla tych, którzy po seansie „Wesela” chcą się pośmiać. Brutalne, przygnębiające kino, które szczególnie trafi do ludzi pamiętające czasy komuny. Dla reszty to dobra lekcja historii - zobaczcie, jak to kiedyś naprawdę wyglądało.

3. „Róża” (2011)

Treść: portret polskich Mazur tuż po II Wojnie Światowej, gdzie Mazurzy padają ofiarami przemocy ze strony Polaków, którzy biorą ich za Niemców. Na tle tych dramatycznych wydarzeń Smarzowski ukazuje uczucie pomiędzy byłym AK-owcem i żoną po żołnierzu Wehrmachtu.

Dla kogo? Też przede wszystkim dla ludzi, interesujących się historią Polski XX wieku, niekoniecznie w takim wydaniu, w jakim serwuje się ją w książkach szkolnych. Smarzowski nie boi się mówić o tym, że Polacy owszem, byli ciemiężeni, ale oni sami też potrafili być okrutni.

4. „Drogówka” (2013)

Treść: Ponury, ale zabawny obraz współczesnej policji - motorem napędowym filmu staje się śmierć jednego z warszawskich funkcjonariuszy.

Dla kogo? Dla mas. To chyba najbardziej mainstreamowy film Wojciecha Smarzowskiego: miks komedii, dobrze skręconego thrillera sensacyjnego i kina społecznego. Poza tym chyba wszystkich śmieszą żarty o mundurowych.

5. „Pod mocnym aniołem” (2014)

Treść: Życiem Jerzego, krakowskiego pisarza, niepodzielnie rządzi alkohol. Dopiero miłość do kobiety może sprawić, że wyjdzie z nałogu. Tylko czy mu się to uda?

Dla kogo? Na pewno nie dla wrażliwców: sceny fizjologicznych efektów nadużywania alkoholu są tu wyjątkowo realistyczne. To także bardzo eksperymentalny w formie, mocno dokumentalny film Smarzowskiego i chyba najbardziej osobne dzieło w jego karierze.

6. „Wołyń” (2016)

Treść: II Wojna Światowa. Nastoletnia Zosia jest zakochana w młodym Ukraińcu, ale ojciec wydaje ją za starszego mężczyznę. W tle rozgrywają się konflikty, które doprowadzą do rzezi wołyńskiej…

Dla kogo? Tu właściwie podobna odpowiedź, co w przypadku „Róży”. Może tylko warto dodać, że „Wołyń” to zdecydowanie najbrutalniejszy film Smarzowskiego.

W JAKIEJ KOLEJNOŚCI NAJLEPIEJ POZNAĆ FILMY SMARZOWSKIEGO?

  1. „Wesele” - bo to film, opowiadający o lekkich sprawach w ważny sposób
  2. „Róża” - aby zobaczyć, jak Smarzowski opowiada o historii na poważnie
  3. „Drogówka” - żeby odetchnąć po seansie „Róży”
  4. „Dom zły” - aby poznać świat pokolenia rodziców bohaterów „Drogówki” i przekonać się, że pewne rzeczy pozostały niezmienne
  5. „Wołyń” - bo to najmocniejszy obraz reżysera, warto się do niego przygotować
  6. „Pod mocnym aniołem” - najbardziej „inny” film Smarzowskiego. Warto zostawić go na sam koniec
Kler

Kler

Obyczajowy Od lat: 15 135 min

Więcej o filmie ZAREZERWUJ/KUP BILET
Komentarze

Dodaj swój komentarz do Ranking filmów Wojciecha Smarzowskiego

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.