Newsy

Pra-potrzeba akceptacji

czyli dlaczego tak bardzo potrzebujemy swoich (Pra)ziomków

Często to, co prehistoryczne, pierwotne, kojarzy się również z zacofaniem. Kiedy przezywamy kogoś jaskiniowcem, chcemy metaforycznie wytknąć czyjś brak ogłady, grubiaństwo czy prostactwo. Cieszymy się ze zdobyczy cywilizacji, które ułatwiają nam wykonywanie codziennych zadań, a w szkołach dzieci z dumą uczą się o rozwoju człowieka na przestrzeni wieków. Nie zawsze jednak to, czego ewolucja nie zmieniła, jest czymś negatywnym. Okazuje się, że pod niektórymi aspektami wciąż jesteśmy jak jaskiniowcy i nie ma w tym nic złego.

Odkrywcy na tropie samych siebie

Głównych bohaterów filmu „Praziomek”, niezależnie od etapu ewolucyjnego, na którym się znajdują, łączą wspólne, ponadczasowe pragnienia – przynależenia do grupy, bycia akceptowanym i docenianym. Z lekcji historii wiemy, że ludzie od zawsze żyli w skupiskach. Jednoczyli się w społeczności, żeby przetrwać i zapewnić sobie wsparcie. Świat się zmienił, jaskinie zostały zastąpione przez domy i mieszkania, które z kolei tworzą dziś całe osiedla, miasta i państwa. W dalszym ciągu taki styl życia zapewnia nam bezpieczeństwo i komfort, ale w potrzebie bycia z innymi jest coś jeszcze. Od najwcześniejszych lat dążymy do akceptacji i uznania ze strony innych ludzi – początkowo rodziców, a później rówieśników, nauczycieli, przełożonych. Czerpiemy radość z przebywania w gronie ludzi o podobnych poglądach, zamiłowaniach, pasjach.

Nie inaczej jest w przypadku bohaterów filmu „Praziomek”, którzy pragną uzyskać przychylność osób z pozoru do nich podobnych, dzielących te same zainteresowania czy cechy wyglądu. W drodze po ich uznanie, odnajdują jednak znacznie ważniejszą akceptację: ze strony przyjaciół i… samych siebie, a wielka wyprawa odkrywców, zamiast ujawnienia przełomowych danych naukowych, doprowadza do wewnętrznego przełomu i większej świadomości siebie każdego z nich.

W grupie siła

Zgodnie ze znanym schematem potrzeb – piramidą Maslowa – potrzeby miłości i przynależności pojawiają się na jej stopniach zaraz po potrzebach fizjologicznych i potrzebach bezpieczeństwa, wskazując jak istotne i podstawowe są one dla naszego właściwego funkcjonowania, dobrego samopoczucia i prawidłowego rozwoju.

Z bycia w grupie czerpiemy nie tylko radość z przebywania z innymi czy satysfakcję z tego, że istnieją ludzie podobni do nas, ale również zdobywamy wiele cennych i pożądanych społecznie umiejętności. Uczymy się pracy w zespole, empatii, rozpoznawania emocji własnych i innych osób, rozwiązywania konfliktów, udzielania wsparcia i korzystania z niego itd.

Ciemna strona mocy

Przynależność do grupy może mieć jednak również negatywne konsekwencje. Pod presją jej członków możemy zachowywać się niezgodnie z naszym systemem wartości, zmieniać się, nie z własnej potrzeby, lecz dlatego, że jest to warunkiem dalszego uczestnictwa w danej społeczności. Ten mechanizm pojawia się również w odniesieniu do jednego z bohaterów „Praziomka”, który zaślepiony chęcią dołączenia do pewnej elitarnej grupy, podejmuje ryzykowne działania, nie bacząc na potrzeby tych, którzy mu towarzyszą.

Niekiedy grupa sprawia, że jej członkowie izolują się od najbliższych albo podejmują działania szkodzące ich zdrowiu fizycznemu, bądź psychicznemu. Wobec presji grupy rozwijamy w sobie postawę konformistyczną, a nasza percepcja osób spoza danego kręgu, wydarzeń społecznych czy nawet nas samych ulega wypaczeniu. Ten mechanizm wykorzystują np. sekty czy radykalne stowarzyszenia polityczne, ale także gangi młodzieżowe, a w niewielkim stopniu wszystkie grupy, które są dla nas emocjonalnie istotne.

„Praziomek” gościnnie na godzinie wychowawczej

Wybierając „Praziomka” na filmowe wyjście z uczniami, warto, np. podczas kolejnej godziny wychowawczej, wykorzystać potencjał edukacyjny, jaki kryje się pod tą zabawną i przyjemną animacją dla dzieci. Pomocne będą pytania dotyczące tego, w jakich grupach uczniowie czują się najlepiej i co zyskują, a co być może tracą, przynależąc do nich. Warto porozmawiać z podopiecznymi na temat tego, jak mogą bronić się przed tym negatywnym wpływem rówieśników. Co za tym idzie, będzie to również świetny punkt wyjścia do rozmów o asertywności, czyli postępowaniu w zgodzie z własnymi przekonaniami i wartościami, a także o pozostałych rodzajach postaw: agresywnej i uległej. Możemy przy tej okazji również rozmawiać o rolach w grupie. Wreszcie to znakomity pretekst, żeby pochylić się nad tematem samoakceptacji czy radzenia sobie z kompleksami. Wierzymy, że znajdziecie Państwo w tym filmie wiele wartościowych wątków, które wzbogacą lekcję godziny wychowawczej i pozwolą wykorzystać film w działaniach edukacyjnych.

„Praziomek” jest również doskonałym materiałem do wykorzystania na lekcjach geografii, biologii czy historii. Zachęcamy do skorzystania z materiałów edukacyjnych przygotowanych przez Filmowe Centrum Edukacji Obywatelskiej, które pobrać można TUTAJ.

Zuzanna Różycka

Praziomek

Praziomek

Animowany Familijny Komedia Od lat: 7 95 min

Więcej o filmie
Komentarze

Dodaj swój komentarz do Pra-potrzeba akceptacji

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.