Newsy

Jak bezpiecznie stawiać pierwsze cyberkroki?

Poradnik Ralpha Demolki

Ralph Demolka to fajny gość. Wygląda na osiłka, ale tak naprawdę ma serce ze złota i łatwo go zranić. Całym jego życiem, podobnie jak jego filmowych przyjaciół, jest salon gier wideo. To tutaj wykonuje swoją pracę – bierze udział w grze, w której odgrywa rolę czarnego charakteru. Codziennie rano, po otwarciu salonu, stawia się na swoim stanowisku, a po zamknięciu – spotyka się z najlepszą przyjaciółką – Wandelopą, bohaterką innej gry – żeby zwyczajnie pogadać o swoich przygodach i obejrzeć zachodzące słońce widoczne przez okna ich salonu gier. Tak właśnie mijają Ralphowi dni. Ale co powiecie na nagły zwrot akcji…?

Salony gier to przecież przeżytek. Właściciel musiał iść z duchem czasu, więc nadeszła pora na podłączenie się do… Sieci! Nagle w życiu naszych bohaterów pojawia się bezprzewodowe łącze Wi-Fi, a oni – tak jak my na początku ery Internetu, zupełnie nie wiedzą, o co w tym właściwie chodzi... Internet to, jak wiadomo, zarówno możliwości, jak i zagrożenia, o czym właśnie przekonają się bohaterowie filmu „Ralph Demolka w Internecie”, a razem z nimi i mali widzowie.

Ralph i jego przyjaciele są jeszcze zagubieni w Sieci, ale w naszej rzeczywistości już od najmłodszych lat dzieci zapoznają się z technologią. Internet można mieć teraz przecież nie tylko na wielkim stacjonarnym komputerze, ale też na urządzeniach przenośnych: laptopach, tabletach czy telefonach. Można powiedzieć, że jest wszędzie, a my nosimy go razem z sobą. Nasza aktywność na portalach społecznościowych i forach, w sklepach internetowych czy grach komputerowych zawsze pozostawia swój ślad i tego właśnie trzeba uczyć dzieci od najmłodszych lat. Żadne działanie, nawet mimo tego, że za szklanym ekranem, nie jest pozbawione konsekwencji.

Obecnie Internet to największy środek komunikacji i ogromna część naszego życia. Rozmawiamy w nim ze znajomymi, robimy zakupy, przeglądamy wiadomości i oglądamy filmy. Nawet nasza wiedza często pochodzi z Internetu. W tym kontekście dziwi, że uczymy się np. jak zachować bezpieczeństwo na drodze i dlaczego trzeba pilnować swoich rzeczy w autobusie, ale niejednokrotnie nie wiemy, jak radzić sobie z bezpieczeństwem w wirtualnej rzeczywistości, w której przecież spędzamy mnóstwo czasu!

Ralph i jego przyjaciółka też muszą się tego nauczyć. Ciekawe jest to, że film nie jest jednostronny – nie umniejsza możliwości, ale i nie ignoruje zagrożeń. Trzeba mieć świadomość, że Internet to zarówno korzyści, jak i niebezpieczeństwa, i taką też wiedzę przekazywać naszym podopiecznym.  Internet jawi się bowiem bohaterom filmu jako narzędzie pełne możliwości, zresztą powodem ich wizyty są zakupy, które, jak doskonale wiemy, można w tej chwili zrealizować niemal jednym kliknięciem. Ale nieprzemyślane zakupy niosą za sobą wiele zagrożeń. Pozostawiamy w sieci swoje pieniądze i dane, nie czytamy drobnych druczków czy instrukcji, i zanim się obejrzymy możemy stać się ofiarami poważnych internetowych przestępstw!

Nieobeznani w funkcjonowaniu internetowych zakupów Ralph i Wandelopa licytują pożądany przedmiot, nie mając na niego pieniędzy. Na szczęście, jak już wspomnieliśmy, Internet to kopalnia możliwości, a pieniądze są jedną z rzeczy, którą można tutaj zdobyć. Dowiadujemy się więc, że sposobów na zarobek jest kilka, m.in. sprzedaż artefaktów (także tych wirtualnych!) z komputerowych gier czy nawet umieszczanie w sieci filmów, które w zamian za lajki – internetowe znaki aprobaty – generują realny zysk, a to za sprawą reklamodawców, którzy umieszczają swoje materiały na najchętniej odwiedzanych stronach.  Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że nasze „kliknięcia” w Internecie, choćby zgadzanie się na tzw. ciasteczka, są dużo warte dla firm reklamujących w nim swoje usługi. 

Bohaterowie nagrywają śmieszne filmiki z Ralphem w roli głównej, które zaczynają cieszyć się w Internecie ogromną popularnością – stają się wiralami, rozprzestrzeniając się w mgnieniu oka. Ponadto – są dochodowe. Pomysł z zarabianiem na takich filmikach zdaje się nie mieć wad, ale gdy Ralph przypadkiem zobaczy komentarze pod wrzuconymi przez niego nagraniami, nie będzie mu już do śmiechu.  

Zza szklanego ekranu użytkownicy czują się bezkarni i umieszczają w Internecie wiele złośliwości. Mowa nienawiści jest tutaj obecna na każdym kroku, a anonimowi autorzy za nic mają sobie uczucia innych użytkowników. Komentarze to niestety tylko początek cyberprzemocy czyhającej w Sieci. Internetowi przestępcy potrafią za pomocą witryn i portali społecznościowych stosować przemoc werbalną wobec innych internautów, ponadto zdobywać dane osobowe, a nawet zwabiać potencjalne ofiary i zachęcać je do spotkania w realu. Dzieci, jak również dorośli, kuszeni kolorowymi obrazkami i zachęcającymi nagłówkami, często trafiają na niebezpieczne treści, niektórzy wręcz stają się ofiarami przemocy.

Ralph chce wracać do salonu gier. Pokaźna suma pieniędzy, którą uzbierali z Wandelopą, jest wystarczająca na kupienie części do popsutej gry wideo i mogą wybrać się w drogę powrotną. Wandelopa jest jednak innego zdania. W odróżnieniu od Ralpha, którego internetowe możliwości wcale nie przekonały, dziewczynce podoba się nowy, ekscytujący świat gier wyścigowych, które tak kocha. Kiedy Ralph się o tym dowiaduje, jest to dla niego jak cios w samo serce, które w całości zdaje się zajmować przyjaciółka. Postanawia użyć sprawdzonej internetowej pułapki, by uniemożliwić Wandelopie pozostanie w Internecie. Udaje się do darknetu, obrazowo pokazanego jako straszne i mroczne miejsce, w którym nigdy nie chcielibyśmy się znaleźć. Stamtąd sprowadza do systemu wyjątkowo złośliwego wirusa. Jak poważne może mieć to konsekwencje, przekonają się widzowie filmu. Ale czy dzieci wiedzą, co mogą zrobić, by pokonać szkodliwe oprogramowanie? Jak działa zapora sieciowa? Jak może nam pomóc antywirusowe oprogramowanie? Z pewnością sporo na ten temat podpowiedzą im losy filmowych bohaterów.

Ukazane w filmie miasto jest świetną metaforą niebezpieczeństw, które czekają na dzieci w Internecie. Podobnie jak w wielkim mieście trzeba uważać, żeby nie zostać okradzionym, oszukanym czy skrzywdzonym. Sieć nas „zna”. Wszystko, co tu robimy, zostawia swój ślad. Nasze hasła i dane mogą być wykorzystane, jeśli odpowiednio się nie zabezpieczymy, a zza niewidzialnej, ekranowej kurtyny możemy naprawdę dotkliwie kogoś zranić przykrym komentarzem lub sami zostać boleśnie ugodzeni słowami bezwzględnej krytyki. Ralph i Wandelopa zwycięsko wychodzą z konfrontacji z nieznanym im do tej pory Internetem, ucząc przy tym siebie i widzów, żeby ostrożnie stawiać swój każdy cyberkrok!

Justyna Skowron

Ralph Demolka w internecie

Ralph Demolka w internecie

Animowany Familijny Komedia Od lat: b.o. 113 min

Więcej o filmie
Komentarze

Dodaj swój komentarz do Jak bezpiecznie stawiać pierwsze cyberkroki?

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.