Newsy

Filmowy Klub Nauczyciela

Filmowa Busola, czyli skąd wieje wiatr pomysłowości i kreatywności? [w Multikinach: Bydgoszcz i Poznań 51]

Multikino i regionalne ośrodki doskonalenia zawodowego dla nauczycieli łączą siły i pomysły w jednym przedsięwzięciu. W tym roku szkolnym inaugurujemy w Bydgoszczy i Poznaniu działalność specjalnego konwersatorium samorozwojowego dla pedagogów: Filmowego Klubu Nauczyciela.

Intencją edukatorów filmowych Multikina i konsultantów ośrodków doskonalenia zawodowego dla nauczycieli w Poznaniu i Bydgoszczy jest przede wszystkim wsparcie nauczycieli w ciekawym i atrakcyjnym realizowaniu treści zapisanych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem kierunków polityki oświatowej państwa.  Proponowane filmy mogą stać się dla nauczycieli inspiracją do zaplanowania klasowych dyskusji i powiązania filmów z innymi tekstami kultury. Spotkania klubowe w Multikinie będą miały zawsze ten sam układ: rozpoczynają się  prelekcją, potem jest projekcja filmu i na końcu dyskusja.  Propozycje Klubu są tak pomyślane, aby można je było wykorzystać do przeprowadzenia zajęć przedmiotowych oraz do zaplanowania atrakcyjnych godzin wychowawczych. Uczestnikom spotkań zostaną udostępnione scenariusze lekcji przygotowane do każdego tytułu przez filmoznawców, pedagogów i nauczycieli akademickich.

Umiejętności rozwijane  na wszystkich przedmiotach zarówno w szkole podstawowej jak i w szkołach ponadpodstawowych, np. sprawna komunikacja, kreatywne rozwiązywanie problemów czy aktywna praca w zespole, dobrze wpisują się w planowanie zadań z wykorzystaniem filmu. Twórcy podstaw programowych podkreślają, że „nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz dokumentowania swojej pracy”, co także zachęca  do korzystania  z oferty filmowej. Nauczyciele języka polskiego mają oczywiście znacznie więcej zadań programowych poświęconych analizie dzieła filmowego i jego związkom z innymi tekstami kultury. Jednakże przygotowanie do  świadomego i krytycznego odbioru przekazów medialnych, w tym filmu, spoczywa na wszystkich nauczycielach pracujących w szkole.

W tym roku szkolnym Ministerstwo Edukacji Narodowej wskazało sześć kierunków realizacji polityki oświatowej państwa. Program Filmowego Klubu Nauczyciela dobrze wpisuje się w te priorytety. Już w listopadzie zapraszamy nauczycieli na pierwszy seans pt. „Powrót Bena”, który otworzy dyskusję o profilaktyce uzależnień. Z kolei druga propozycja to „Shazam!”. Po obejrzeniu tego filmu dyskusja toczyć się będzie wokół tematów wychowawczych: dojrzewania i dorosłości. Trzeci film – „Czyściciele Internetu” – z pewnością zainicjuje dyskusję o bezpiecznym wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej. Ostatnia projekcja w pierwszej edycji Klubu to film pt. „Jeździec wielorybów”. Tematem przewodnim będzie patriotyzm, poczucie tożsamości, więź z kulturą i wspólnotą lokalną.

Mamy nadzieję, że  inicjatywa Filmowego Klubu Nauczyciela, inspirowana znamienitą tradycją DKF-ów, spodoba się i spopularyzuje w środowisku edukacyjnym. Jeśli tak się stanie, dołożymy wszelkich starań, by powstały kolejne cykle filmowe, podczas których ponownie na ciekawych projekcjach i dyskusjach spotkają się nauczyciele, zaproszeni eksperci i edukatorzy.

Zapraszamy na projekcje, czekamy na opinie i sugestie.

Współpraca merytoryczna:

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu

Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy

INFORMACJE ORGANIZACYJNE:

Aby wziąć udział w projekcie należy skontaktować się ze specjalistą ds. rezerwacji grupowych w:

Multikinie w Bydgoszczy
Joanna Świadek
502 555 973
[email protected]

Multikinie 51 w Poznaniu
Anna Zielińska
502 555 987
[email protected]

Cena karnetu na wszystkie 4 pokazy to 40 zł. Jest też możliwość uczestniczenia w pojedynczych pokazach filmowych, ale uczestnicy nie otrzymują wówczas certyfikatu uczestnictwa w całym cyklu. Ceny biletów są zgodne z cennikiem poszczególnych kin.

***

PROGRAM FILMOWY:

Filmowy Klub Nauczyciela – Konwersatorium Samorozwojowe: Filmowa Busola

Harmonogram spotkań – I semestr roku szkolnego 2019/2020

Wszystkie seanse odbywają się zawsze o tej samej porze: godz. 18:00 – w Multikinach biorących udział w projekcie:

Multikino Bydgoszcz, ul. Marszałka Focha 48, 85-070 Bydgoszcz
Multikino Poznań 51, ul. Królowej Jadwigi 51, 61-872 Poznań

REPERTUAR:

26.11, godz. 18:00: „Powrót Bena”, reż. Peter Hedges
produkcja: USA 2018, czas trwania: 1h 43’

Jeśli którykolwiek z uczniów ma złudne wyobrażenie na temat narkotyków, jest szansa, że po seansie „Powrotu Bena” odrzuci pokusę sięgnięcia po niebezpieczne substancje. Ten trzymający
w napięciu i dogłębnie poruszający film traktuje problem uzależnień z przygnębiającym realizmem. Kiedy nastoletni Ben dzięki odwykowi zyskuje wątłą i wiecznie zagrożoną trzeźwość umysłu, wraca do domu na Boże Narodzenie. Tam spotyka się nie tylko ze wspaniałą kochającą rodziną, ale
i z konsekwencjami swojej słabości – cierpieniem najbliższych i niedokończonymi porachunkami
z narkotykowym gangiem.

Zagadnienia edukacyjne:

  • Pierwsza próba – czy może skończyć się uzależnieniem?
  • Asertywność – tarcza przeciw zagrożeniom!
  • Pragnienia z wewnątrz i pokusy z zewnątrz – co utrudnia pracę nad sobą?
  • Bezwzględna miłość i konflikty pokoleń. Postawy walecznych rodziców.
  • Rodzina – wartość i motywacja.

 

17.12, godz. 18:00: „Shazam!”, reż. David F. Sandberg
produkcja: USA 2019, czas trwania: 2h 12’

Niefrasobliwy i pełen dezynwoltury „Shazam!” jest absolutną odtrutka na nudę, jaką zaczęli nam
w ostatnich latach serwować twórcy niektórych segmentów kina superbohaterskiego. Recepta na tę odtrutkę zawsze jest ta sama: nabranie dystansu do materii twórczej, spojrzenie na swoje własne uniwersum innymi oczami, dopływ świeżej krwi. „Shazam!” jak żaden inny film lokuje się w samym środku świata nastolatków: pewnych siebie, ale zagubionych. Drących koty o drobiazgi, ale odpuszczających sprawy istotne. Wrażliwych do bólu, ale ostentacyjnie zblazowanych. Udających luz, ale tkwiących po szyję w nowych konwenansach. Chcących zawsze być online i tęskniących za nieznaną wolnością od ciągłej dostępności. Bardzo mądre, pouczające i zabawne kino.

Zagadnienia edukacyjne:

  • Superbohaterskie przemiany.
  • Mutacja, metamorfozy – dzień dobry, dojrzewanie!
  • Autokreacja i odgrywanie społecznych ról.
  • Dziecko w ciele dorosłego.
  • Problem niechcianej odpowiedzialności: od Bagginsa do Shazama.
 

28.01, godz. 18:00: „Czyściciele Internetu” [MULTIKINO POZNAŃ], reż. Moritz Riesewieck, Hans Block
produkcja: Brazylia, Holandia, Japonia, Niemcy, USA, Wielka Brytania, Włochy 2018, czas trwania: 1h 28’

Internet: uczniowie spędzają w nim całe godziny, a może i dnie, przenosząc tam niemal wszystkie dziedziny swojego życia. A tam każdego dnia co minutę 500 godzin materiału filmowego trafia na YouTube’a, na Twitterze pojawia się 450 000 tweetów, a na Facebooku – 2,5 miliona postów. Każdy może współtworzyć treści, oceniać je i komentować. Czy to możliwe, że Internet nie jest wcale tak neutralny, demokratyczny i wolny, jakim się z pozoru wydaje? Dlaczego niektóre zdjęcia mogą pojawić się w sieci, a inne nie? Jak to możliwe, że media społecznościowe mają dziś taką władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć? Wstrząsający dokument „Czyściciele Internetu” przedstawia kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która w dużej mierze zarządzana jest w krajach Trzeciego Świata.

Zagadnienia edukacyjne:

  • Gramy przeciw cyberzagrożeniom! Co czyha na nas w sieci?
  • Kreatywność, przedsiębiorczość i kompetencje cyfrowe. Jak dobrze korzystać z Internetu?
  • Rola mediów społecznościowych we współczesnym świecie.
  • O bańce informacyjnej. Jakie decyzje podejmuje za nas Internet?
  • Fake news i postprawda. O dążeniu do prawdy i klikalności.
  • Manipulacje i przemilczenia. Cenzura wczoraj i dziś.
  • Selekcja faktów, budowanie narracji, filtrowanie zdjęć – współczesne narzędzia komponowania własnego wizerunku.

 

28.01, godz. 17:00: „Carte Blanche” [MULTIKINO BYDGOSZCZ], reż. Jacek Lusiński
produkcja: Polska 2015, czas trwania: 1h 46’

Fabuła filmu jest nieoczywista i niewiarygodnie wzruszająca. Aż trudno uwierzyć, że opowieść o tracącym wzrok nauczycielu oparto na faktach. Tymczasem w jednej z polskich szkół naprawdę uczył pedagog, który przez wiele lat ukrywał to, że niedowidzi, aby tylko nie odebrano mu jego ukochanej pracy. Przeniesiona na ekran historia opowiedziana została z niemałą sprawnością. Widzom „Carte Blanche” towarzyszy więc cała gama emocji, którą musi budzić historia tak niespotykana i stawiająca przed widzem szerokie spektrum moralnych dylematów.

Zagadnienia edukacyjne:

  • Filmowe portrety wybitnych nauczycieli, autorytetów, życiowych przewodników i nauka, która wypływa z ich postaw.
  • Nauczyciel wobec współczesnych problemów.
  • Podstawa wzajemnego szacunku między nauczycielem a uczniami.
  • Osoby z niepełnosprawnością – bariery, które stawia przed nimi społeczeństwo i kolektywne lub indywidualne próby ich przezwyciężenia.

 

25.02, godz. 18:00: „Jeździec wielorybów”, reż. Niki Caro
produkcja: Niemcy, Nowa Zelandia 2002, czas trwania: 1h 41’

Pai, wnuczka przywódcy Maorysów i potomkini legendarnego jeźdźcy wielorybów, kocha swoją wioskę i jej tradycję, chętnie się uczy, jest odpowiedzialna, silna i charakterna. W przyszłości mogłaby stanąć na czele ludu, gdyby nie to… że jest dziewczyną. Zdaniem jej dziadka, mocno przywiązanego do odwiecznych reguł, właśnie ta cecha uniemożliwia jej odziedziczenie tytułu wodza. Aby zyskać należne miejsce w społeczności, Pai musi przeciwstawić się nie tylko ukochanemu dziadkowi, ale i tysiącom lat tradycji. Postawa bohaterki porywającego arcydzieła nie tylko zachęci do refleksji na temat współczesnych oblicz patriotyzmu, ale również da siłę i inspirację każdemu, kto stoi przed wielkim wyzwaniem.

Zagadnienia edukacyjne:

  • Odpowiedzialność za małą i dużą ojczyznę. O składnikach współczesnego patriotyzmu.
  • Tradycja i natura jako opoka i wyzwanie.
  • Zmiana w tradycji, przemiana w bohaterach. Czego uczy nas historia Pai?
  • Dialogi współczesności z przeszłością. Filmowe i muzyczne wariacje na temat tradycji.
  • Stereotypy na temat płci – czy jesteśmy w nich uwięzieni?
Powrót Bena

Powrót Bena

Obyczajowy Od lat: 15 103 min

Więcej o filmie
Shazam!

Shazam!

Fantasy Akcja Od lat: 10 132 min

Więcej o filmie
Komentarze

Dodaj swój komentarz do Filmowy Klub Nauczyciela

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.