Producenci Robert Bernstein i Douglas Rae nie chcieli, by „Diana” była kolejnym typowym filmem biograficznym. Fabuła nie obejmuje zatem całego życia Lady Di, a koncentruje się wokół ostatnich dwóch lat. Kluczem do zrozumienia tego, co się wówczas wydarzyło ma być zaś potajemny romans głównej bohaterki z dr. Hasnatem Khanem (znany z serialu „Zagubieni” Naveen Andrews), szanowanym chirurgiem o brytyjsko-pakistańskich korzeniach. „Diana stała się w ciągu ostatnich dwóch lat swojego życia tą Dianą, którą wszyscy znają i kochają. Zrobiła wiele dobrego, pomogła niezliczonej ilości ludzi, poszerzyła świadomość na temat ofiar min przeciwpiechotnych. Czuła się szczęśliwa i spełniona, co miało wielkie znaczenie w utrwalaniu jej wizerunku jako pewnej siebie, acz współczującej kobiety. I to właśnie związek z Hasnatem był kluczowym czynnikiem tego szczęścia”, przekonuje Bernstein.
„Dianę” wyreżyserował niemiecki filmowiec Oliver Hirschbiegel („Upadek”). Natomiast scenariusz do filmu napisał brytyjski dramaturg Stephen Jeffreys, tworząc - jak donosi polski dystrybutor - „poruszającą i wielowymiarową historię miłosną, w której opowiedział o tym, w jaki sposób szczęście osobiste pozwoliło Dianie osiągnąć humanistyczną wielkość”. Decydujący wpływ na strukturę scenariusza miało podobno spotkanie Jeffreysa z Dianą, kiedy to księżna wręczyła mu nagrodę na rozdaniu Evening Standard Drama Awards. „Zrozumiałem wtedy, że jej odmalowywany w mediach portret jako bezmózgiej dziuni nie miał nic wspólnego z rzeczywistością: była bystra, inteligentna i miała wielkie poczucie humoru” - wspomina Jeffreys - „Ta pięciominutowa rozmowa była moim przewodnikiem podczas pisania scenariusza. Słyszałem w głowie jej głos i wyobrażałem sobie co i jak mogłaby powiedzieć”. Choć twórcy „Diany” starali się, by film był jak najwierniejszy faktom, w dużej mierze jest on ich interpretacją. „Nie chcieliśmy tworzyć dokumentu i nie mieliśmy wglądu w to, co działo się za zamkniętymi drzwiami” - mówi Bernstein - „Staraliśmy się po prostu być wierni temu, w jaki sposób wszystko mogło wyglądać”.
„Diana”, reż. Oliver Hirschbiegel, wyst. Naomi Watts, Naveen Andrews, Douglas Hodge, Geraldine James, Charles Edwards, Daniel Pirrie, Cas Anvar, Juliet Stevenson
Jerzy Wasowski
Newsy
20 wrz 2013
„Diana”: Nietypowa biografia
W księżną Walii wciela się dwukrotnie nominowana do Oscara Naomi Watts.