Zamknij
Wołyń
Wołyń
Premiera
7 paź 2016
Czas trwania
150 minut
Produkcja
Polska, 2016
Reżyseria
Wojciech Smarzowski
Obsada
Michalina Łabacz
Arkadiusz Jakubik
Jacek Braciak
Tomasz Sapryk
Adrian Zaremba
Izabela Kuna
Kinga Preis
Jarosław Gruda
Pełny opis
8,2

Średnia ocena

Wołyń

Wojenny Historyczny Od lat: 15 150 minut

Wołyń to epicki dramat historyczny, który rozgrywa się w małej wiosce, zamieszkałej przez Ukraińców, Polaków i Żydów, położonej w południowo-zachodniej części tej krainy. Akcja filmu obejmuje okres 6 lat, od wiosny 1939 do lata 1945 roku. Oczami nasz...

Pełny opis

Wołyń to epicki dramat historyczny, który rozgrywa się w małej wiosce, zamieszkałej przez Ukraińców, Polaków i Żydów, położonej w południowo-zachodniej części tej krainy. Akcja filmu obejmuje okres 6 lat, od wiosny 1939 do lata 1945 roku. Oczami naszej bohaterki, Zosi Głowackiej (Michalina Łabacz), obserwujemy toczące się wypadki zapoczątkowane wybuchem II Wojny Światowej.

Gdy ją poznajemy, Zosia jest zakochana w ukraińskim chłopcu z tej samej wsi. Dowiaduje się jednak, że ojciec postanowił wydać ją za najbogatszego gospodarza we wsi, Polaka Macieja Skibę (Arkadiusz Jakubik), znacznie starszego od niej wdowca z dwójką dzieci. Dotychczasowe życie wioski odmienia najpierw okupacja sowiecka, a niemal dwa lata później niemiecki atak na ZSRR. Przez następny rok trwają polowania i brutalne mordy na Żydach. Tymczasem ukraińskie aspiracje do stworzenia niepodległego państwa, choć nie zyskały poparcia Niemców, wciąż rosną. Rośnie też napięcie pomiędzy polskimi i ukraińskimi sąsiadami. Dochodzi do zatargów, znikają ludzie. Do wsi docierają wieści o brutalnych i krwawych zdarzeniach na wschodzie Wołynia. W końcu, latem 1943 roku, wybucha pożoga mordów i okrucieństwa. Oddziały UPA atakują polskie osady. Niekiedy Polacy z równą bezwzględnością biorą odwet na Ukraińcach. Pośród tego morza nienawiści Zosia próbuje ocalić swoje dzieci.

Ukryj opis

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Przepraszamy, nie mamy nic do pokazania na ten dzień

Pokaż wszystkie seanse
612

Głosów

8,2

Średnia ocena

Oceń film

Mkarta logo Uczniu, Studencie!
Z M!Kartą za bilet płacisz tylko 14,90 zł

Zamknij

Z M!Kartą uczniowie i studenci z ważną legitką płacą jedynie 14,90 zł!

  • Od poniedziałku do czwartku bilety za 14,90 zł przy dowolnej metodzie płatności
  • Z BLIKIEM posiadacze M!Karty kupują bilety online w tygodniu i przez cały weekend za 14,90 zł.
  • Zestaw Oscar (średni popcorn i napój) masz za 14,90 zł przez cały tydzień

Dodaj M!Kartę podczas kupowania biletów online.
M!Karta kosztuje 14,90 zł i jest to opłata jednorazowa na cały rok.

play
Multimedia dla Wołyń
Recenzja redakcji
Radek Tomasik
Wołyń: Nienawiść nie ma ojczyzny

Dodany przez: Radek Tomasik

Wściekłość. Poczucie winy. Pokora. „Wołyń” Wojtka Smarzowskiego to emocjonalny rollercoaster. Choć może lepszym porównaniem byłaby podróż po kolejnych kręgach piekła.

Film otwiera doskonała sekwencja wiejskiego wesela. Zosia jest z wzajemnością zakochana w Ukraińcu – Petrze, zaś zaślubiny siostry (również z Ukraińcem) stają się sceną narodzin kolejnej miłości. Prawdziwa, zdawałoby się, sielanka. Ale Smarzowski nie ma złudzeń: pod powierzchnią zdarzeń bulgoczą uprzedzenia, mniej lub bardziej skrywana niechęć, zasłonięta woalką sąsiedzkiej kurtuazji nienawiść. Nigdy nie było sielankowo, powiada Smarzowski, zaś eskalacja konfliktu okazała się tylko kwestią czasu.


Pomogła wojna. Toast za Hitlera, mającego przywrócić Ukraińcom ojczyznę, wygląda w dzisiejszej optyce jak groteskowe kuriozum. Ale nietrudno zrozumieć Ukraińców. Czekają Niemców niczym Polacy Napoleona. Czują się, nie bez przyczyny, jak ludzie pośledniego sortu. Antypolskie nastroje podsycają nacjonaliści, sytuację cynicznie wykorzystują naziści i radzieckie wojsko, nie bez winy pozostają też polscy „panowie”, podkreślający na każdym kroku swą wyższość wobec „chama”.


Kluczowy jest w filmie fragment „korespondencyjnego” sporu, jaki toczy dwóch duchownych. Probanderowski kaznodzieja mówi, że jeziora i rzeki muszą spłynąć krwią Lachów, by Ukraina była czysta jak szklanka wody. W kontrze do niego przemawia doświadczony pop: zbyt mocno przywiązaliśmy się do naszych granic i terytoriów. Arbitralnie wyznaczony porządek powoduje, że w jego obronie zatracamy ludzkie cechy. Ale nie staliśmy się zwierzętami. Zwierzęta, jak mówi bohater grany przez Arkadiusza Jakubika, się nie znęcają.


Smarzowski stoi z kamerą w środku tego sporu. Wicher historii pogwizduje w lesie już podczas wesela. Potem zaczyna łamać kolejne kręgosłupy, aż w końcu przychodzi tornado, ludzki Armagedon: sąsiad zabija sąsiada, brat brata. Czy winni są Ukraińcy? Czy winni są Polacy? Winna jest  ludzka nienawiść, która – jak mówi reżyser – nie ma ojczyzny, munduru czy narodowości. Są do niej zdolni dokładnie wszyscy. Jej paliwem – krzywda i manipulacja. Silnikiem – honor i upokorzenie. Bronią to, co jest pod ręką. Pistolet, kosa i siekiera.


Ale czy jest jakiś hamulec? Jakiś zawór bezpieczeństwa? Smarzowski nie daje łatwych odpowiedzi. Jednak na plan pierwszy wysuwa się pamięć. Historia. Szacunek dla ofiar. Kultura. Miłość bliźniego.  Tolerancja – tak, właśnie ona, która dziś musi co rusz rozpaczliwie bronić się przed próbami kompromitacji.


Kresowianie umierali dwa razy – dowiadujemy się w sentencji otwierającej film. Raz przez śmierć fizyczną, drugi raz - przez przemilczenie. Milczeć nie wolno. Trzeba pamiętać. Nie wolno zapomnieć, do czego zdolni są zwykli ludzie. Sąsiedzi. Bracia.

Komentarze

Dodaj swój komentarz do Wołyń

Aby dodać komentarz, zaloguj się lub zarejestruj.

komentarze|0

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy.

Ryszard

Ryszard

14.02.2017, 22:05:48

"sprawiedliwa" - inaczej - wredna banderówka co widać słychać i czuć

gościu

gościu

09.12.2016, 08:12:23

@sprawiedliwa Bardzo ciekawe konstrukcje językowe: "Polacy tez uczyniali"; "nie lubie takiego stronnictwa" - zdecydowanie polecam dodatkowe lekcje polskiego, bo na razie coś dziwnie przypomina on ukraiński.

Aga W

Aga W

25.11.2016, 21:10:20

Hej. Moj tata pochodzi z Wolynia. Do dzisiaj nie opowiada co przezyl... Mowi tylko ze to bylo pieklo... i zaden film nie jest wstanie odzwierciedlic z jakim okrocienstwem byly mordowane bezbronne dzieci... Na film nie poszedl...

Tomek

Tomek

25.11.2016, 10:36:09

@sdassf, dla ciebie polecam "szybcy i wściekli" bo to zapewne twój poziom intelektualny. Film bardzo dobry, dla osób znających temat. Obecnie czytam książkę Pana Srokowskiego "Nienawiść" - film w porównaniu z książką to wersja light.

sdassf

sdassf

21.11.2016, 16:53:34

byłem i jak dla mnie słabizna.. mogli to pokazać w 1.20h .. nie polecam.

widz

widz

18.11.2016, 16:22:05

Arcydzieło Smarzowskiego. Czekamy na film o zbrodniach żydowskich na Polakach. To ostatnie tabu.

Aga

Aga

11.11.2016, 23:33:50

@sprawiedliwa, wyssany z palca? Chyba oglądałysmy różne filmy. Wejdź sobie na choćby Wikipedie i poczytaj +była scena pokazująca "zemstę" Polaków- reżyser ich historycznie nie wybielił.

Sprawiedliwa

Sprawiedliwa

11.11.2016, 18:32:58

Moim skromnym zdaniem, film jest wyssany z palca. Ukraincy to zli, a Polacy to aniolki, tylko skrzydelek brakuje. Nie lubie takiego stronnictwa, mimo ze jestem Polka i nie mam w rodzinie zadnego Ukrainca. Uwazam, ze kazdy ma cos za uszami, nie tylko Ukraina, Polacy tez uczyniali takie bestialstwa ze hej.

Ania

Ania

11.11.2016, 08:15:27

Najgorsze jest to, że ukraińcy ścigani tu przez nasz rząd, odbierają pracę i studiują za darmo, a dla Polaków nic,

alien

alien

10.11.2016, 18:39:48

Jednak film to potęga. Temat nie mógł się przebić choć od 20 lat jest coraz więcej książek.Widać, że ludzie nie czytają.Pokłosie mogło być pierwszym filmem o Wołyniu ale Żydzi ważniejsi, a i sen o Oscarze wybujały.

Konrad

Konrad

08.11.2016, 21:07:14

Świetny film, chwała Smarzowskiemu i producentom za odwagę na poruszenie tego tematu, który do tej pory był tematem tabu. Otworzył on oczy dla dużej części społeczeństwa miłującej do tej pory Ukraińców. Szkoda, że rząd w Polsce tego nie widzi lub nie chce widzieć. W sumie to rząd i politycy popierają i wspierają nacjonalizm i faszyzm, co jest prawnie zakazane w Polsce.

Koneser

Koneser

07.11.2016, 12:53:49

Właśnie oglądam ten film i nie jest to kino wysokich lotów, wręcz przeciwnie. Zbyt dużo scen seksu przez co film gubi wartości merytoryczne i moralne. Odnoszę wrażenie że polscy reżyserzy nie potrafią zrobić dobrego i przyjemnego filmu bez scen seksu, zresztą z takimi scenami też nie. Ogólnie film 2/10 książka lepsza.

angel700

angel700

07.11.2016, 10:00:20

Film bardzo poruszający, moim zdaniem każdy powinien go zobaczyć. Niezależnie od narodowości czy opinii na temat tych zdarzeń. Obrazy pokazywane w tym filmie powinny być przestrogą dla wszystkich, którzy sieją nienawiść dążąc do kolejnych wojen. Człowiek, niezależnie od narodowości czy wiary, jest w stanie "rozszarpać" drugiego w imię nienawiści i zemsty.

lelu

lelu

06.11.2016, 12:55:04

mordowali Rosjan. Żydów, Polaków i Ormian. Ukraina miała być jak III Rzesza. Czysta etnicznie. Drogi koleho, patrząc na to co się u was dzieje nie dziwne że nie lubimy Ukraińców. Wasz rząd pluje w twarz Polakom. W hymnie macie :wstawajcie Kozacy od Sanu po Don, na pomnikach banderę. SS Galicjen to bohaterowie. Ideologicznie wasze państwo jest skierowane przeciw Polsce i Polakom.

To było ludobójstwo

To było ludobójstwo

05.11.2016, 16:42:49

Dopóki na Ukrainie będzie oficjalnie propagowany przez pomajdanowe władze banderyzm, a najwięksi zwyrodnialcy z UPA będą czczeni w glorii bohaterów narodowych DOPÓTY nie będzie ŻADNEGO prawdziwego pojednania między Polakami a Ukraińcami. Mało tego znowu nienawiść rozleje się między nami. Tylko PRAWDA może ocalić Ukrainę od zagłady

PolkaP

PolkaP

04.11.2016, 21:52:15

Różnica jest taka, że Niemcy/Hitler mordowali różne narody, a ukraińcy/banderowcy tylko Polaków. Widzicie różnicę ?

Helga

Helga

04.11.2016, 20:25:37

o tak,można jeszcze porównać sposoby! Morderstwo ono i jest morderstwo. a debilny rząd i nacjonalisty to nie jest wszystcy Ukraincy i różnych glupców wystarcza we wszystkich krajach.

Baltic

Baltic

04.11.2016, 18:23:30

Niemcy nie mordowali w taki sposób, nie gloryfikują himmlera, hitlera etc., nie stawiają im pomników, a ukraiński parlament uznał UPA za bohaterów i zrobił to w dniu wizyty Komorowskiego. Żenujące. Nawet nie ma zgody Ukrainy na puszczenie tego filmu u nich. Żenujące. Przebaczenie i pojednanie tak, ale tylko na prawdzie i w żalu za tak bestialsko pomordowanych niewinnych ludzi.

Helga

Helga

04.11.2016, 15:45:26

Czytam i tak to dla mnie jest zaskakująco. Nie możecie wybaczyć narod Ukrainy, ale wspolczesni ludzi nie mają nic wspólnego z tymi mordercami i proszę uwierzyć że i gloryfikacja Bandery w ogóle sie nie podoba normalnym Ukraincam. Ukraincy nie są przyjaczólami Polski bo byla Wolyń ale Niemcy - są, сhoć mieli Hitlera i zamordowali miliony Polaków. I jaka jest różnica?

lelu

lelu

02.11.2016, 22:47:21

@paula a filmy o holokauście mogą co roku powstawać? Kłamliwa Ida?

Piotr

Piotr

02.11.2016, 10:31:50

Nie chciałem tu się wypowiadać, ale stało się coś, o co chyba chodziło reżyserowi. Moja żona jest Ukrainką i nie chciała iść na ten film, ale nalegałem. Film cały przepłakała. Długo potem rozmawialiśmy. Reżyserowi chyba właśnie o to chodziło: żeby film stał się początkiem dialogu między narodami, a nie początkiem "nowego rozdziału nienawiści".

PolkaP

PolkaP

02.11.2016, 01:55:42

Ukrainka miała problem z przesadnością scen ????? Dobre. Według prawdy historycznej tragedii wołyńskiej, film Smarzowskiego jest jeszcze łagodny.

sgfrdg

sgfrdg

01.11.2016, 18:41:58

@Aga to i tak dobrze, że jego narzeczona niekomentowana to nie było tak najpierw go zgwałcili potem oderwali głowę.

Aga

Aga

01.11.2016, 13:10:17

@maciek Jak to dobrze, że Twoja narzeczona nie miała problemu z ogladaniem filmu, który pokazał co zrobił jej naród...

Maciek

Maciek

31.10.2016, 22:01:21

Nie udało mi się obejrzeć do końca. Moja narzeczona jest Ukrainką i nie miała problemu z kwestią historyczną jak z przesadnością scen. Dla mnie irytujące były ciągle cięcia ze sceny na scenę. Trudno połapać się co się dzieje. Osobiście nie polecam.

Dorka

Dorka

31.10.2016, 18:31:40

okrutny film o miłości. polecam kazdemu... brawo dla aktorów

Gorąco polecam

Gorąco polecam

31.10.2016, 12:26:14

Przepiękny film. Naprawdę gorąco polecam.

Mark

Mark

31.10.2016, 09:53:06

Przez 2,5 godziny filmu w kinie cisza, jak makiem zasiał. Można się niemal poczuć jak uczestnik tych wydażeń. Na szczęście na koniec zapalają się światła i wracamy do bezpiecznej rzeczywistości.

PolkaP

PolkaP

31.10.2016, 01:08:13

Ludzie, którzy przeżyli i zostali przesiedleni ze wschodu Polski, która po wojnie zmieniła granice NIGDY nie powiedzą, że Ukr kiedykolwiek byli,czy będą przyjaciółmi Polaków.NIGDY. Dobrze, że Smarzowski poruszył ten temat i może oczy niektórych się otworzyły na prawdziwe wydarzenia, bo to nie fabuła, to historyczna PRAWDA. WIELKI SZACUN DLA REŻYSERA SMARZOWSKIEGO.

PolkaP

PolkaP

31.10.2016, 00:58:35

Dziadek natomiast walczył w podziemiu,lasy bieszczadzkie przeciw banderowcom. Różne potworne rzeczy widział, nie wszystkiemu "leśni" mogli zapobiec, np. banderowcy wieś polską zagnali do wielkiej stodoły, dzieci, kobiety, mężczyzn, starszych i podpalili. Stali potem i rechotali się słuchając potwornych krzyków i cierpień.

PolkaP

PolkaP

31.10.2016, 00:50:00

Babcia w czasie wojny tam mieszkała, wtedy Polska,teraz Ukraina. ZAMORDOWALI BESTIALSKO brata babci,młodego chłopca i mojego pradziadka. Okrutnie i bestialsko na oczach rodziny, babcia do końca swych dni na słowo Ukraińcy trzęsła się z przerażenia, wspomnienia ohydy i okrucieństw miała w pamięci.

Jesus

Jesus

31.10.2016, 00:10:52

Film ogromnie poruszający, genialna fabuła i przejmująca gra aktorska. Osoby,które uważają, że nie potrzeba takich filmów niech zauważą fakt, że Bandera jest przez aktualną władzę ukraińską uznany za bohatera walczącego o niepodległość Ukrainy. Ja jestem zwolennikiem pojednania ale nie można budować dobrosąsiedzkich relacji na kłamstwie i uznawać zbrodniarzy bohaterami.

UPAdłe to państwo

UPAdłe to państwo

30.10.2016, 23:15:32

@Max kolonko - film jest wybitnym dokumentem fabularyzowanym. A pokazuje i tak w sposób delikatny, to co robili zwyrodnialcy z UPA na Kresach Wschodnich. Najgorsze jednak jest to że obecna pomajdanowa junta w Kijowie wynosi tych morderców dzieci, kobiet i starców na ołtarze i każe nazywać ich "gierojami"

Max kolanko

Max kolanko

30.10.2016, 19:22:24

Zgadzam się w 100 % z Paulą. Film roznieca nacjonalizm, i uprzedzenia.

Yogi

Yogi

30.10.2016, 19:02:42

Świetny film! Trzyma w napięciu od początku do końca. Nie ma w nim banałów, uproszczeń i taniej propagandy! Pokazuje, że każdy może stać się zarówno bohaterem, jak i ofiarą. Pokazuje, że za przemoc i nienawiść między społecznościami nie odpowiadają tylko politycy w metropoli.

avegkm

avegkm

30.10.2016, 09:50:30

no pani sandra chyba jest na etapie filmow z serii indiana jones;wiec miala prawo sie wynudzic...dlamnie film ekstra.byl potrzebny

Tom

Tom

30.10.2016, 09:16:25

Mocny film

zochna

zochna

30.10.2016, 00:43:53

Widziałam film .Wielki szacunek dla Pana Smarzewskiego. Film mnie poruszył przypomniał historię o której prawdziwy polak nie powinien zapominać.

Paula

Paula

29.10.2016, 08:24:23

Nie zamierzam oglądać tego filmu bo nie rozumiem tego wiecznego rozdrapywania ran! Po co to komu? było minęło dajmy już temu spokój, po co wiecznie siać nienawiść? Ukraińcy przyjeżdzają do naszego kraju do pracy a my będziemy ich wiecznie rozliczać i nienawidzić za to co kiedyś było? Nauczmy sie wreszcie wybaczać, tylko wtedy zaznamy spokoju!

sandra

sandra

29.10.2016, 08:19:47

bylam obejrzalam i ze tak napisze mocno przereklamoany zjechany totalnie nie polecam no chyba ze ktos lubi sie ponudzic w kinie szkoda kasy na taki film

Kolarz

Kolarz

28.10.2016, 23:24:38

Film historyczny,polecam obejżeć. Odzwierciedla to co się w czasach wojennych działo. Jak ludzie byli traktowani. Bez użycia broni palnej zostało wymordowanych setki osób. Nie podejżewałem że aż taka nienawiść panowała między Ukrainą a Polską. Film jest dedykowany dla osób od 15 roku życia. Ale to zły pomysł żeby dzieci takie sceny oglądały

Janek

Janek

28.10.2016, 20:16:42

Nikt jeszcze nie odpowiedział, więc dodam, że chodzi mi o brutalne sceny w filmie, czy podchodzą pod sceny gore i splatter. Bo że film jest wojenny/historyczny to wiem z opisu.

Janek

Janek

27.10.2016, 19:47:27

Czy ten film można podciągnąć pod kategorię horrorów gore i splatter?

Leosz

Leosz

27.10.2016, 16:33:45

film o tragedii zapomnianej...jest krzykiem nie tylko o pamięć,jest apelem by nie pozwolić by proste i bezmyślne hasła nie stały się przyczynkiem do totalnej agresji...jestem wstrząśnięty tym obrazem, historią prawdy o nienawiści;

Wołyń_43

Wołyń_43

27.10.2016, 00:22:44

Byłem na tym filmie drugi raz - tym razem sam, aby na chłodno ocenić ten wstrząsający obraz. Drugi raz zostałem przeniesiony w tą realistyczną przeszłość. Widziałem po widzach jak reagują, niektóre kobiety wybiegały z sali z płaczem, ludzie przestawali jeść popcorn i pić colę. Po seansie cisza i zaduma jak na pogrzebie...

Artur

Artur

26.10.2016, 14:57:42

Nie widziałem jeszcze w życiu brutalniejszych scen niż w tym filmie. Z kina wyszedłem o miękkich nogach, jak zresztą pewnie i inni - myślałem że zejdę. Długo nie mogłem dojść do siebie, potrzebny był alkohol.

toja

toja

26.10.2016, 00:50:50

@elaese - No to masz to samo co ja. Obejrzałbym, ale naczytałem się tyle, że boję się iść.

aga

aga

25.10.2016, 10:05:33

Genialny.

Tak sobie myślę

Tak sobie myślę

24.10.2016, 14:21:24

Nie pokazano wielu jeszcze innych tortur, jakie mojemu mężowi są znane z książek, jak np. ......,albo historia Ukraińca, który w ciemności w swoim domu zabija, jak się później okazuje swojego ojca i brata, bo przyszli mu zamordować żonę Polkę itp. Trzeba dużo modlitwy, żeby zrozumieć, że lepiej nie mieć żadnego bohatera narodowego, niż czcić Banderę i jego idee.

Agula

Agula

24.10.2016, 10:51:50

Polecam!Bardzo mocny i dobry film. Warto obejrzeć. Uwaga sceny drastyczne.

Kawa

Kawa

23.10.2016, 23:51:31

Najgorzej zainwestowane 15 zł w ostatnim czasie.Film jest po prostu kiepski. Pomijając temat filmu. Gra aktorska, przede wszystkim głównej bohaterki-dno.

Andy Dufresne

Andy Dufresne

23.10.2016, 19:45:44

Nad tym filmem nie da się przejść obojętnie.Gdy go obejrzysz odpalasz internet, czytasz,i dowiadujesz się że było jeszcze gorzej.Film daje do myślenia.

Piotrek

Piotrek

23.10.2016, 18:33:40

Rozczarowałem się filmem. Bardzo ważne jest pamiętać o wydarzeniach i dobrze, że ktoś poruszył temat. Jednak film, akcja, scenariusz i cała produkcja były według mnie złe. Nigdy się tak nie znudziłem na filmie. Szkoda, że z tak wielkiej tragedii zrobiono film, na którym trudno jest wytrzymać bez ziewania.

Kasia

Kasia

23.10.2016, 12:40:00

Oglądałam ten film i nie żałuję warto obejrzeć, pierwszy film, który porusza te bolesną, tragiczną część naszej historii.

Paweł

Paweł

22.10.2016, 22:48:38

Film oszczędza Ukraińców bo nie pokazuję najgorszych scen jakie miały tam miejsce.Film uczciwie zrobiony bo pokazuje też negatywne aspekty o Polakach.To czy film będzie mostem czy murem zależy od nas samych Polaków i Ukraińców bo film pokazuje tylko to co było a od nas zależy jak bęðziemy to interpetować i wysuwać wnioski na przyszłość.

elaese

elaese

22.10.2016, 12:05:59

Trochę czytałam na ten temat i boję się iść na ten film.

delta

delta

22.10.2016, 07:51:05

Obowiązkiem Polaka jest pójść na ten film, a nie ściągać go kiedyś tam z internetów. Znajdzie się kij na banderowski ryj!!!

QBA

QBA

21.10.2016, 17:10:17

Ludzie to bestie gorsze od zwierzat. Zwierzeta zabijaja by przezyc, zjesc. Tylko po to. Ludzie zabijaja dla przyjemnosci, poczucia wladzy, zemsty, pieniedzy i bogactwa i wymyslaja do tego najstraszniejsze metody. Im bardziej upodlone tym sie bardziej ciesza. Kawal historii.

basiaia

basiaia

21.10.2016, 10:53:24

Wojna wypacza wszelkie charaktery,ale ci co mordowali bestialsko to była zwyczajna dzicz, oni czerpali z tego przyjemność . sadysta - to jest za delikatne słowo do czynów jakie robili drugiemu człowiekowi. ===niech będą przeklęci na wieki=

piotr32123

piotr32123

20.10.2016, 12:01:39

Obraz bardzo mocny, odzwierciedlający ówczesną rzeczywistość. Dotychczas znałem te wydarzenia z opowieści babci - teraz wiem dokładnie co przeżywali. Oglądając ten film można znaleźć się w tamtej rzeczywistości i przeżyć to naprawdę. Przerażająca cisza i szloch w tle wychodzących po zakończeniu seansu mówiła sama za siebie. Naprawdę warto

B.N

B.N

20.10.2016, 07:12:19

Bardzo ładny i ciekawy film warto go obejrzeć. Szóstka dla Smarzowskiego

Koneser_sztuki

Koneser_sztuki

19.10.2016, 17:56:09

Smarzowski stworzył arcydzieło filmowe, które znajdzie się w naszym narodowym panteonie obok prozy Sienkiewicza i poezji Mickiewicza. Ten film jest dotknięty palcem Bożym - pewnie dusze ofiar band upa mają w tym swój udział...

poliwiktor

poliwiktor

19.10.2016, 04:01:11

kiedy ten film pokaza w chicago

Jola

Jola

18.10.2016, 22:04:51

Nareszcie ktoś odważył się pokazać prawdę o Wołyniu. Brawo! Przepiękny film, z przesłaniem. Wszyscy Polacy muszą zobaczyć ten film, muszą znać historię swojego narodu. Jesteśmy to winni tym, którzy tam zginęli.

Fabiola

Fabiola

18.10.2016, 21:52:37

Byłam na Wołyniu w sobotę dziś mamy wtorek a ja cały czas myślę o filmie, film robi ogromne wrażenie, dawno żadna produkcja tak mnie nie poruszyła. Rewelacyjni aktorzy, mistrzowska muzyka a scenariusz godny Oscara, szkoda, że to nie Wołyń powalczy o statuetkę :(

WIOLA

WIOLA

18.10.2016, 12:32:29

Polecam-Bardzo mocny i dobry film.

Lach

Lach

18.10.2016, 00:03:27

Nie potrafię w żaden sposób pojąć dlaczego w tej walce tyle okrucieństwa, wynaturzenia, bestialstwa, nienawiści, mordu dzieci i ciężarnych kobiet. Taka walka o własną ojczyznę to hańba dla narodu, który dopuszcza się takich czynów w imię wolności.

Depesz

Depesz

17.10.2016, 22:41:16

Zgadzam się, że każdy Polak powinien obejrzeć ten film, żeby wiedzieć i pamiętać co się wydarzyło wtedy na kresach. Taki film powinien być finansowany z naszych abonamentów TV, a musiała powstać fundacja, aby W. Smarzowski mógł dokończyć tak ważny historycznie filmu. Cała sala po seansie wychodziła w zupełnej ciszy. Film jest wielki!

ilon

ilon

17.10.2016, 18:45:41

najlepszy film!!!

mirka

mirka

17.10.2016, 15:24:54

Super film. Nie zapomnę go nigdy. Powinien go obejrzeć każdy Polak.

B...

B...

17.10.2016, 13:02:33

Bardzo poruszający film. Większość filmu przepłakałam. Do dziś siedzi mi w głowie.

Aga

Aga

16.10.2016, 17:01:23

Bardzo dobry film ... każdy Polak powinien go obejrzeć. Polecam !!! Dlaczego w mediach tak mało się o nim mówi ???

aleksander

aleksander

16.10.2016, 16:58:45

Ukrainiec 2016-10-13 16:47:06 Film pokazuje prawde tez o Polakach jak zabijali dzieci siekierami odp. Nie trzeba było pokazywać jak się to robi. Znakomicie zrobiony filmu.Nie da się go zapomnieć.

Holokaust na Polakach

Holokaust na Polakach

16.10.2016, 16:00:31

Film wywarł na mnie tak olbrzymie wrażenie, że od kilku dni czytam dosłownie wszystko co napisano dotychczas o upowskim ludobójstwie na Polakach na dawnych Kresach Wschodnich. Polecam Srokowskiego "Nienawiść". 70-lat ta prawda przebijała się do naszej polskiej świadomości historycznej...

Doti

Doti

16.10.2016, 11:15:19

Niesamowicie mocny film. Na pewno nie za zapomnę go szybko, a pewnie zanim to się wydarzy to obejrzę go ponownie. :)

Widz

Widz

15.10.2016, 21:41:46

Scena w której Polacy mordują Ukraińców nakręcona jest pewnie dla równowagi, żeby pokazać że nie tylko tryzuby mordowały. Niestety takie przypadki miały miejsce, choć nie natrafiłem na potwierdzenie, żeby Polacy torturowali swe ofiary. Niemniej jednak w odwecie zabijali całe rodziny. Był to jednakże ułamek w stosunku do zbrodni drugiej strony.

Marcin

Marcin

15.10.2016, 18:51:03

Nie czytaj recenzji, nie słuchaj komentarzy, sam(a) zobacz i oceń. Moim zdaniem niesamowity film.

jerzy

jerzy

15.10.2016, 10:31:37

Kiedy nakręcicie o polakach mordujących ślązaków przy wywózkach po wojnie?

greg

greg

15.10.2016, 09:45:06

Ludziom żałującym, że nie było w tym filmie mocniejszych scen - mogę tylko współczuć... jak widzę po niektórych komentarzach, niektórzy są zbyt niedojrzali aby zrozumieć o czym jest ten film...

smarz owsiki

smarz owsiki

14.10.2016, 16:09:53

Niestety ale przereklamowany .

mll

mll

14.10.2016, 11:57:34

film sie ciagnał, spodziewalam sie mocnejszych scen. Wlasciwie po co przypominaja teraz starcia polsko-ukrainskie, skoro w Pl coraz wiecej ukrainicow przyjezdza-chyba ze chca wywolac zamieszki

jimi

jimi

14.10.2016, 11:11:22

mocne, przygnębiające i wstrząsające kino... lektura obowiązkowa...

Eco

Eco

14.10.2016, 10:51:09

Film jak najbardziej trzeba zobaczyć, ale nie polecam na romantyczny wieczór a tym bardziej na pierwszą randkę. Film brutalny, a niektóre sceny naprawdę drastyczne, pod tym względem chyba nie było takiego polskiego filmu do tej pory. Jest dość długi, ale nie nudzi. Bardzo dobra gra aktorska i ogólnie jest naprawdę nieźle.

jarek30

jarek30

14.10.2016, 10:15:17

Film jest epicki. Wszyscy skupiają się na rzezi, ja o niej cyztałem, wiec nic mnie nie zaskoczyło, ale calośc jako film jest dziełem sztuki. Jest więcej emocji, niż tylko strtach. Radość, nadzieja, rozpacz, tęsknota, niepewność... i bynajmniej nie dłuży się.

Ta która widziała

Ta która widziała

14.10.2016, 07:55:55

Wspaniały film! Lektura obowiązkowa - każdy powinien zobaczyć! Daje do myślenia i zostaje w pamięci na długo...

antyUPA

antyUPA

13.10.2016, 21:16:05

Ukrainiec - a ty tę prawdę widziałeś na własne oczy - czy się śniła ???

Ukrainiec

Ukrainiec

13.10.2016, 16:47:06

Film pokazuje prawde tez o Polakach jak zabijali dzieci siekierami

Pyza

Pyza

13.10.2016, 12:28:01

Tak ,są sceny erotyczne. Ponadto wydarzenia pokazane w filmie są brutalne i niejednokrotnie musiałam odwracać głowę,gdyż nie byłam w stanie na nie patrzeć. Ogólnie -polecam ze względu na fabułę.

Zwykły widz

Zwykły widz

13.10.2016, 08:56:59

Czy w filmie znajdują się sceny erotyczne?

świetny film

świetny film

12.10.2016, 18:34:35

Film poruszający i na pewno warty obejrzenia. Akurat moja rodzina od strony mamy pochodzi z Kresów Wschodnich, widzieli te zbrodnie, uciekali przed nimi, więc może też dlatego film wstrząsnął mną jeszcze bardziej - bo mogłam na tym miejscu postawić moją najbliższą rodzinę.

Maria

Maria

12.10.2016, 09:30:11

Ten film to hołd złożony. Mojej mamie i jej rodziny oraz miejscowości, której już nie ma na mapie

to jest dramat stonoga

to jest dramat stonoga

11.10.2016, 11:40:30

Film trochę bez sensu. Prawie nic nie pokazane .Chodzi przez cały film kobieta po lesie i nic.Dłuży się i tak naprawdę pokazane bardzo mało . Trochę przereklamowany. Sceny miały być drastyczne a nie były .

znawca tematu

znawca tematu

10.10.2016, 22:55:28

Właśnie jestem po seansie. Film oceniam na 4+/5. Bestialstwo i zezwierzęcenie wyznawców Bandery spod znaku OUN-UPA oraz ukraińskiego motłochu tzw. "siekierników" oddane niezwykle prawdziwie. Z tego powodu spodziewam się zakazu emisji tego filmu na terenie współczesnej postmajdanowej Ukrainy, gdzie obecnie największym bandytom stawia się hurtowo pomniki.

Krzysztof

Krzysztof

10.10.2016, 16:34:57

Smarzowski doskonale oddaje realia epoki, a kilka scen przywołuje na myśl scenerię z poematów Mickiewicza i dzieł Sienkiewicza. Mistrzowskie kreacje aktorskie i niesamowity debiut Michaliny Łabacz przenoszą nas w czasie tak namacalnie, iż zapach Kresów, a potem świst siekier i cepów, pozostają z nami na długo po napisach końcowych.

beta

beta

10.10.2016, 08:43:53

Smarzowski zrobił bardzo uczciwy, rzetelny film. Ja polecam!

Alkimja

Alkimja

09.10.2016, 21:53:34

Dobry, mocny film. Czytałam wiele na ten temat. Cieszę się, że mogłam obejrzeć film. Dobra gra aktorska, szczególnie Michaliny Łabacz.

Lechoo

Lechoo

09.10.2016, 15:58:12

Film nienajlepszy. Odwiedzić i obejrzeć warto z uwagi na samą wiedzę historyczną i pozytywną "obiektywność" Smarzowskiego. Montaż fatalny, muzyka kiepska, aktorstwo dobre.

zadowolona

zadowolona

09.10.2016, 14:39:06

Film bardzo dobry, ale też trzeba mieć świadomość, że w rzeczywistości "Kresowianie" umierali w gorszych męczarniach. Celem UPA było przedłużanie męczenia i powolna śmierć, tak aby kolejne pokolenia pamiętały co tam się działo i nie śmiały powrócić na tereny Wołynia.

Pol

Pol

09.10.2016, 12:57:22

Każdy Polak powinien to zobaczyć

poruszona

poruszona

09.10.2016, 11:22:25

strasznie poruszający film.

Pamiętam

Pamiętam

09.10.2016, 11:07:04

Cieszę się, że ten film powstał, i że go obejrzałem. Musimy pamiętać, że takie bestialstwo miało miejsce i musimy pamiętać o jego ofiarach. (moja opinia o filmie jest w kilku częściach - bo była za długa)

Pamiętam

Pamiętam

09.10.2016, 10:42:04

Po tym filmie nikt raczej Ukraińców nie pokocha (ale czy musi ?), ale za to film ten przedstawi PRAWDĘ (okrutną i zapomnianą). Taki film musiał powstać i dobrze, że powstał. Prawda musi być ukazana bez osłodzeń i przemilczeń. Część Ukraińców (wcale nie mała) okazała się być zwyrodnialcami i trzeba to jasno i dobitnie podkreślać.

Pamiętam

Pamiętam

09.10.2016, 09:57:29

Nawet jeżeli takie przypadki miały miejsce, to jest to ułamek, w stosunku do zbrodni krwiożerczych rezunów. A taka narracja może mniej obeznanym z tematem pozwolić postawić znak równości między działaniami UPA i Polaków. Zgodna z faktami jest scena rozerwania końmi wysłannika AK. Sceny rzezi mrożą krew w żyłach, niestety tak było, a nawet było jeszcze bardziej makabrycznie.

Janusz

Janusz

09.10.2016, 09:16:46

Na Wołyń powinny pójść szkoły aby młodzież zobaczyła jak Polacy byli mordowani na Ukrainie i do czego prowadzi nacjonalizm.

Pamiętam

Pamiętam

09.10.2016, 09:10:43

Interesuję się tym tematem i nie wiem, czy takie zdarzenia miały miejsce w rzeczywistości. Polska Samoobrona zabijała rezunów, kolijców i siekierników, ale czy zabijała dzieci i kobiety ???? Czy ta scena to nie element ukłonu dla wschodnich sąsiadów, że nie tylko zbrodnicza UPA ale i my też dopuszczaliśmy się zbrodni ? Mi to nie pasuje i dla mnie jest to asekuranctwo.

Pamiętam

Pamiętam

09.10.2016, 08:35:19

Chyba to nie było potrzebne - bo żeby pokazać zgodne współżycie Polaków i Ukraińców wystarczyłoby 5 minut. A tak to wydłużamy moment rozpoczęcia właściwej akcji filmu. Drugi minus (albo i nie) to pokazana zbrodnia Polaków na przypadkowych Ukraińcach (w tym dzieciach i kobietach).

Pamiętam

Pamiętam

08.10.2016, 23:23:48

Po zajawkach wiedziałem, że układ filmu będzie taki: pokazanie jak zgodnie się żyło i pokazanie rzezi, której nikt się nie spodziewał.I taki był film. Wstęp (20-30 minut) to film etnograficzny o weselnych zwyczajach polskich Kresów.

Pamiętam

Pamiętam

08.10.2016, 23:03:50

Czekałem, musiałem obejrzeć i obejrzałem. Film dobry, ale wiedząc, że to SMARZOWSKI oczekiwałem czegoś więcej, sam nie wiem czego..... ale czegoś więcej.

Kris

Kris

08.10.2016, 18:02:07

Porażający i ważny.

Andrzej

Andrzej

08.10.2016, 14:40:37

Czytałem odpowiednik książkowy - Kresową Opowieść Edwarda Łysiaka, chętnie wybiorę się teraz na ten film. Cieszę się że film powstał.

ewa

ewa

08.10.2016, 11:15:23

Każdy powinien go obejrzeć. Każdy! Film który pozostanie w pamięci na zawsze.

Iga

Iga

08.10.2016, 07:11:11

Bardzo dobry film, polecam !

grzegossz_sz

grzegossz_sz

08.10.2016, 00:08:34

..PAMIĘTAJMY o Nich.. PAMIĘTAJMY!!! ..ciesze się, że ten film powstał.. ..brakuje mi jeszcze naszej tragedii w 1937!!!

Anek

Anek

08.10.2016, 00:03:07

Każdy Polak powinien to obejrzeć..

kot

kot

07.10.2016, 22:22:06

nie podobał mi sie. Miejscami nudny .

kresowiec

kresowiec

07.10.2016, 21:19:56

nie mówmy o polityce wszak to ona doprowadziła do sytuacji na Wołyniu.Prawdę trzeba odkrywac i o niej mówić ale nie można siać dalszej nienawiści

bea

bea

07.10.2016, 21:04:44

Może być ale szału nie było. Temat kontrowersyjny i nie ma tu nic do podobania. Za długi wstęp za mało sedna sprawy. Jak dla mnie Róża została lepiej nakręcona.

Norek

Norek

07.10.2016, 17:06:49

Film genialny. Bardzo (bardzo) brutalny. Sceny mordów przez upa (banderę) chyba najokrutniej pokazane w historii polskiego kina. Nie polecam oglądać po obiedzie. Sam film genialnie zagrany i zrobiony. Aż ciarki przechodziły kilka godzin po seansie. Polecam

regim

regim

05.10.2016, 19:10:01

mam nadzieje ze ten film ;;otworzy oczy;; zwyklym smiertelnikom. nie moze byc dialogu z Ukraina,dopoki nie przyznaja sie do tego ludobojstwa.

przem

przem

04.10.2016, 22:36:24

ide na ten film. widac ze ejst dobrze zrobiony

ala

ala

04.10.2016, 17:59:20

nie macie mniej oklepanyh aktorów, czy Kuna musi wszędie grać?

leszek

leszek

26.09.2016, 16:17:42

Wołyń to szczególne dla mnie miejsce.Dziękuje za ten film panie Wojciechy.

Pawełek

Pawełek

25.09.2016, 08:51:52

Ludzie, którzy w komentarze zamieszczane tutaj wrzucają politykę powinni się leczyć. A co do filmu, to mam nadzieję, że Smarzowski znów pokaże klasę.

Laura

Laura

24.09.2016, 13:17:28

Nie wiem czy będę w stanie to obejrzeć...

Sandra

Sandra

18.09.2016, 09:55:00

...od czasu do czasu pojawia się wpis z "polacy gorszego lub lepszego sortu".więc po raz kolejny przypominam,że sformułowanie "polacy gorszego sortu"zostało użyte do określenia szmalcowników,donosicieli i innych zdeprawowanych kundli wysługujących się frycom w czasie okupacji Polski...Tak,z dumą stwierdzam,że jestem Polakiem "lepszego sortu".

enter

enter

17.09.2016, 11:14:10

Czytałem książkę. Jeśli obraz odtworzy książkę, to ukraińcom zrobi się w Polsce gorzej.

therage

therage

16.09.2016, 19:54:59

Mam nadzieję że film pokażę okrucieństwo Banderowców, wyrządzone na Polakach mieszkających na naszych Kresach.

MGM

MGM

14.09.2016, 13:14:10

Mam duże przeczucie, że prawdziwy Polacy z lepszego sortu wyjdą z filmu zawiedzeni. Zapewne dzieło Smarzowskiego pokaże jeden morał: zło nie ma narodowości. I niestety ten morał dla prawdziwych Polaków będzie nie do zniesienia.

Observer

Observer

05.09.2016, 23:19:10

Pozycja obowiązkowa.

młody.pl

młody.pl

02.09.2016, 16:54:58

Każdy polak powinien ten film zobaczyć.

Paweł

Paweł

01.09.2016, 01:44:10

To najważniejszy polski film roku 2016. Obecność obowiązkowa.

Wojtek

Wojtek

23.08.2016, 12:56:02

Tylko Smarzowski był w stanie podjąć ten temat. Mam nadzieję, że się nie zawiodę.

Kinoman

Kinoman

18.07.2016, 13:32:00

Trailer'y robią wrażenie, zresztą Smarzowski to wyrafinowane kino i najwyższych lotów. Niełatwa i omijana przez lata poprawności politycznej tematyka ma szanse znaleźć godną oprawę. Z pewnością warto obejrzeć...

Trt

Trt

14.07.2016, 09:28:16

Na Smarzowskiego można iść w ciemno

kot

kot

03.07.2016, 14:19:57

juz nie mogę się doczekać na pewno na to pujdę

pancio11

pancio11

06.06.2016, 14:12:02

Bedzie dobry....